شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

مجموعه شهر مفتول در سال 1370 در بازار آهن مکان واقع در استان تهران تاسیس و گسترش یافت . در ادامه و با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و استفاده حداکثری مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی و با تصمیم مدیران این مجموعه ، وب سایت آن با عنوان www.shahrmaftool.com بنیانگذاری شد . هم اکنون این وب سایت یکی از وب سایت های فعال در زمینه تولید و فروش آنلاین محصولات مفتولی اعم از توری حصاری ، سیم آرماتوربندی ، رابیتس ، توری گابیون و ... می باشد .

آخرین مطالب

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

توری مش جوشی چیست ؟

در پاسخ به توری جوشی چیست می توان گفت : توری مش جوشی نوعی توری فلزی است که بر خلاف توری هایی نظیر فنس ، توری گابیون که با استفاده از  مفتول گالوانیزه تولید می شود؛ از میلگرد ساخته می شود. هر چند در بعضی موارد از مفتول سیاه نیز استفاده می شود. در میلگردها به صورت عمودی و افقی بهم جوش داده می شوند و ساختار مشبکی را به وجود می آورند که به آن توری جوشی می گویند. البته این نوع توری با نام توری مش نیز شناخته می شود. برای ساخت توری مش از میلگردهای ساده یا آجدار استفاده می شود که معمولا میلگردهای ساده در سایز 6 و 8 و میلگردهای آجدار در سایزهای 8 ، 10 ، 12 و 14 برای تولید مش جوشی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در بازار در دو حالت رولی و برگی به فروش می رسد. بدیهی است که توری جوشی به دلیل تولید آن با میلگرد قابلیت خم شدن رول شدن را ندارد و به صورت برگی در بازار به فروش می رسد. در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص انواع و کاربرد این محصول می پردازیم تا به این سوال که توری مش جوشی چیست پاسخ دهیم.

توری جوشی برگی

انواع توری جوشی

برای دسته بندی توری جوشی مانند سایر توری ها همچون توری مرغی و توری فرنگی ، پارمترهای زیادی از جمله سایز و نوع میلگرد و سایز چشمه ها دخالت دارند. که در ادامه برای هر یک از موارد توضیحاتی ارائه می دهیم. 

انواع توری جوشی از لحاظ نوع و سایز میلگرد

توری جوشی به لحاظ نوع میلگرد به دو نوع توری جوشی ساده و توری جوشی آجدار تقسیم بندی می شود که برای توری مش ساده از سایز 6 و 8 میلگرد ساده و برای مش جوشی آجدار از سایز 8 ، 10 ، 12 و 14 میلگرد آجدار استفاده می شود.

انواع توری جوشی به لحاظ سایز چشمه

وقتی میلگرد های عمودی و افقی به هم جوش داده می شود. ساختار مشبکی به وجود می آید که به هر یک از این شبکه ها یک چشمه می گویند و هر چه میلگرد ها در فاصله ی نزدیک تری به هم جوش داده شوند چشمه ها کوچکتر می شوند. در واقع چشمه ها مربع های به وجود آمده حاصل از جوش دادن میلگرها بهم هستند که سایز آن ها اندازه ی ضلع مربع هاست و معمولا 10 ، 15 ، 20 ، 25 و 30 سانتی متر است.

کاربرد توری جوشی

به طور کلی در خصوص کاربرد توری مش جوشی می توان گفت این شبکه های میلگردی در ساخت و ساز و صنایع مختلف کاربرد دارند. به دلیل تنوع زیاد این محصول، در تامین بخش های زیادی از آن استفاده می شود. در اجرای سقف کامپوزیت، کانال سازی، در مترو و تونل های آن، صنعت پل سازی و همچنین کانال های آبرسانی از توری مش جوشی استفاده می کنند. همینطور در مواردی مانند سد سازی و پل سازی که مقاومت زیادی نیاز دارد، از توری جوشی استفاده می کنند.

اگر بخواهیم کاربرد توری مش را دسته بندی کنیم، موارد استفاده از آن به شرح زیر می باشد:

  1. توری مش معمولا برای مسطح نمودن بتن فونداسیون کف، دیواره ها، پل ها، جاده ها و ... کاربرد دارد.
  2. طراحی و ساخت استخرها و سازه های بتنیاز دیگر کاربرد های ساختمانی مش جوشی می باشد.
  3. امروزه از توری شبکه فولادی با قطرهای نازک ( بین ۲ تا ۴ میلی متر ) جهت ساخت پانل های ۳ بعدی استفاده میگردد.
  4. ساخت پالت، حفاظ و انواع قفسه و… از مصارف متداول انواع شبکه های فولادی در جهان امروز محسوب می شود.
  5. این توری در ساخت دیوار های D3 یا همان 3 بعدی کاربرد دارد.
  6. مخازن بتونی و شبکه سیمی پنجره ها نیز با استفاده از این توری ها تولید می شود. مش جوشی برای محافظت در مقابل فرکانس های رادیویی، به عنوان مثال در اجاق های مایکروویو و قفسه های انفرادی هم استفاده دارد.
  7. مش جوشی برای حراست از مناطق امن و به عنوان محافظ در قالب صفحه های مختلف نیز بکار می رود.

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از توری مش جوشی

  1. قبل از استفاده از توری مش جوشی حتما آن را از آلودگی و مواد چسبناک پاک سازی کنید. زیرا هنگام جوش دادن میلگرد مشکلی نباشد و به خوبی به هم متصل شوند.
  2. هنگام استفاده از توری مش در جوشکاری، جوش دادن میلگرد ها باید با نظم و به صورت یک دست انجام شود.
  3. در هنگام استفاده از میلگرد های توری مش جوشی باید توجه داشته باشید این اتصال ها که از طریق جوشکاری انجام شده اند از یکدیگر جدا نشوند.
  4. هرگز برای پروژه های خود از میلگرد هایی که دچار زنگ زدگی شده اند استفاده نکنید، زیرا استاده از آن ها تنها موجب خسارت و پرداخت هزینه گزاف برای شما خواهد شد.
  5. به دلیل اینکه امکان دارد، مش جوشی در برابر رطوبت دچار خوردگی شود، بهتر است در بعضی موارد از شبکه های مشی که گالوانیزه شده اند استفاده کرد.

توری جوشی رولی

شهر مفتول یکی از تولید کننده های انواع توری در ایران است که علاوه بر تولید توری حصاری ، توری مش و توری فرنگی . محصولاتی چون الکترود ، اسپیسر ، یونولیت سقفی و پشم شیشه را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار خریداران قرار می دهد. شهر مفتول با فروش با کیفیت ترین محصولات در جلب رضایت شما مشتریان عزیز می کوشد و  شما می توانید با شماره تلفن 54483-021 با کارشناسان شهر مفتول در تماس باشید و قبل از خرید، از مشاوره رایگان فروش مشاوران شهر مفتول بهره مند شوید و خریدی اسان در زمینه محصولات مفتولی و مصالح ساختمانی داشته باشید. 

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

 

پشم شیشه نوعی ماده ساخته شده از الیاف معدنی است که به عایق حرارتی صوتی نیز شهرت دارد. این ماده از مواد بازیافت شده و شیشه ذوب شده به همراه ماسه ممولی و زرین تولید می شود که رشته های استوانه ای شکل شیشه ای و بسیار ریزی را پدید می آورند. این الیاف شیشه ای دارای انواع مختلفی هستند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند و بیشتر در صنعت بسته بندی و ساختمان سازی و دیگر صنایع به عنوان عایق صوتی و حرارتی کاربرد دارد. پشم شیشه بر اساس نوع مصرف ، نوع پوشش و مشخصات فنی و شکل آن دسته بندی می شود که در ادامه مشخصات فنی پشم شیشه و انواع پشم شیشه و کاربرد هر کدام از انواع آن توضیح داده خواهد شد.

انواع پشم شیشه

همانطور که پیشتر گفته شد پشم شیشه دارای انواع مختلفی است که بر اساس نوع پوشش پشم شیشه ، مشخصات فنی و نوع کاربرد تقسیم بندی می شود. این محصول بر اساس پوشش به سه دسته ، پوشش فویل آلومینیومی ، بافت سیاه شیشه ای و الیاف پارچه ای شیشه ای تقسیم بندی می شوند. بر اساس 

مقاومت حرارتی پشم شیشه چقدر است ؟

پشم شیشه همانند سایر مواد عایق، تا حد خاصی توانایی عایق بندی را دارد. آستانه دمایی که پشم شیشه توانایی تحمل آن را دارد 550 درجه سانتی گراد است.

انواع پوشش پشم شیشه

پوشش‌های پشم شیشه به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

پوشش فویل آلومینیومی

پوشش بافت سیاه شیشه‌ای

پوشش الیاف پارچه‌ای شیشه‌ای

انواع پشم شیشه

به طور کلی سه مدل پشم شیشه در بازار ایران وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارند . این سه مدل به شرح زیر است :

  • پشم شیشه رولی که با نام پتویی نیز شناخته می‌شود .
  • پشم شیشه پانل که نام دیگر آن پشم شیشه تخته‌ای است .
  • پشم عایق لوله یا عایق پیش ساخته . 
    پشم شیشه عایق لوله

    انواع پشم شیشه بر اساس مصرف

    • پشم شیشه بدون لفاف (Un facing)
      پشم شیشه پتویی نام دیگر این پشم شیشه است. از پشم شیشه پتویی معمولا در دیگ‌های بخار، سیستم‌های دوجداره، دیگ‌های شوفاژ، آبگرمکن، اجاق گاز و امثال آن استفاده می‌شود. به طور کلی لوازمی که دارای سیستم حرارتی مستقیم هستند، از این پشم شیشه استفاده می‌شود. البته ممکن است در سقف سالن‌ها و یا سوله هایی که پوشش دو لایه دارند نیز از این پشم شیشه استفاده شود
    • پشم شیشه کاغذی
      پشم شیشه کاغذی با لفاف کاغذ کرافت پوشیده می‌شود. موارد مصرف این پشم شیشه بیشتر در کارهای صنعتی و ساختمانی است. به طور مثال برای ایزوله کردن لوله‌ای آب سرد و گرم، سقف‌های دو جداره برای سالن‌های تولید دام و طیور و مواردی این چنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت لازم برای این موارد معمولا 25 تا 50 میلیمتر است.
    • پشم شیشه با لفاف کاغذ آلومینیوم
      این نوع پشم شیشه شامل دو دسته آلومینیوم مسطح پلی اتیلن دارد و آلومینیوم مسطح ساده پلی اتیلن دار است. ضخامت‌های موجود برای این پشم شیشه شامل 25 و 50 میلی متر است. دانسیته‌های موجود در این پشم شیشه نیز شامل 10، 12،16 و 20 است. از این پشم شیشه معمولا در کانال‌های انتفال هوا و پوشش لوله‌ها در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت 50 میلی متر برای پوشش سقف سوله و سالن تولید کارخانجات، مرغداری و مکان هایی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • پشم شیشه با انواع لفاف رنگی
      تا چند سال اخیر، پشم شیشه‌های مورد استفاده در مکان‌های مختلف، به صورت آلومینیومی و ساده با رنگ نقره‌ای بوده است. امروزه می‌توان از خاصیت رنگ پذیری پشم شیشه استفاده نمود و طرح‌های جذاب تری ایجاد کرد. فلز آلومینیوم دارای ماهیت فیزیکی خاصی است. به طوری که میل زیادی به ترکیب و واکنش با گاز اکسیژن دارد. از این خاصیت و ترکیب آلومینیوم و اکسیژن می‌توان برای تولید پشم شیشه‌های رنگی استفاده نمود. این انتخاب سلیقه‌ای است. افراد می‌توانند برای محیط‌های گوناگون از پشم شیشه با لفاف رنگی استفاده کنند.
    • پانل
      پانل نوعی از پشم شیشه است که دارای حجمی بالاتر از پشم شیشه رولی است. از پانل به عنوان عایق حرارتی و صوتی در صنایع استفاده می‌شود. پانل‌ها در ابعاد 1000 و 12000 میلیمتر تولید می‌گردند. البته می‌توان از ابعاد دیگر نیز برای کارهای مختلف استفاده نمود. از پانل‌ها می‌توان در دیوارها، سردخانه ها، استودیوهای ضبط صدا و مواردی از این قبیل استفاده کرد.
    • عایق لوله
      عایق لوله یا عایق پیش ساخته، با دانسیه‌های مختلف تولید می‌شود. از آنها برای پوشش دادن سطوح خارجی لوله‌های آب گرم و سیستم‌های انتقالی صنایع گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود. 
      پشم-شیشه پیش ساخته لوله ای

    مزایای پشم شیشه

    • چگالی‌های متنوعی را داراست .
    • وزن کمی داشته و سبک است .
    • مراحل نصب پشم شیشه بسیار آسان است .
    • کند سوزی و ضریب انتشار کم گاز سمی .
    • داشتن خاصیت آکوستیک

    معایب پشم شیشه

    • ساختار فیبری پشم شیشه سبب شده است این ماده در برابر رطوبت مقاومت کمی داشته باشد .
    • این ماده می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی ، ضعف در دید و مشکلات تنفسی-ریوی شود .

    خدمات شهر مفتول
    شهر مفتول ، با تولید محصولات مفتولی نظیر توری پرسی ، پایه فنس ، توری حصاری و ... و همچنین تولید پشم شیشه مرغوب و با کیفیت در خدمت شماست. هدف اصلی ما جلب رضایت و اعتماد مشتریان گرامی است. با بهره مندی از خدمات ما میتوانید خرید راحت و سریع داشته باشید. همچنین می توانید قبل از خرید از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کرده و با اطمینان کامل خرید کنید. به منظور راحتی شما مشتریان گرامی خدمات نصب در محل نیز عرضه می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ی 54483-021 تماس حاصل نمائید.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

    یونولیت که در ایران با نام هایی همچون پلاستوفوم ، یونولیت و آکاسیف شناخته می شود ماده سفید رنگ ، متخلل و سبک می باشد که کاربردهای متفاوتی دارد که از نمونه های آن می توان به استفاده از آن ها در سردخانه ها ، به عنوان یخدان برای حمل محصولاتی مانند ماهی و میگو در شرکت های شیلات ، به عنوان عایق صوتی در فضاهایی که دارای سر و صدای زیادی می باشند ، استفاده از آن در ساخت ماکت ها ، تابلوهای تبلیغاتی و دکوراسیون داخلی اشاره کرد .

    مزایا و معایب یونولیت متعدد است که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد :

    مزایا :

    1 . وزن آن سبک است .

    2 . در برابر رطوبت مقاوم است .

    3 .  عایق حرارتی است .

    4 . دوام و طول عمر بالایی دارد .

    5 . امکان بازیافت دارد .

    6 . حمل آن آسان است .

    7 . مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد .

    معایب :

    1 . مقاوم نبودن در برابر حلال های آلی

    2 . در صورت استفاده از  کلروفلوروکربن در آن امکان آسیب زدن به لایه ازن به وجود می آید .

    3 . چنانچه با رنگ روغنی  رنگ شود قابلیت اشتعال پیدا می کند .

    جهت دریافت مشاوره در زمینه قیمت یونولیت و همچنین سایر محصولات ارائه شده توسط شهر مفتول از جمله توری پرسی ، پایه فنس ، مفتول مسوار ، توری حصاری ، توری مش و ... می توانید با شماره 54483-021 تماس حاصل نمایید یا به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید .

     

     

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    70 سال پس از گذشت تولید پلاستوفوم، این محصول در ایران استفاده شد. البته حدود یک دهه یا کمی بیشتر از این اتفاق در ایران می‌گذرد؛ اما سابقه استفاده از یونولیت عمری حدود هفت دهه در صنعت جهان دارد. با این حال هم‌اکنون این محصول بخش جداناشدنی صنعت ساختمان ایران است و با توجه به افزایش ساخت‌و‌ساز تقاضا نیز پایین یا بالا می‌رود. در این مقاله با نگاهی به تولید این ورق‌های سفید رنگ با چگونگی سرمایه‌گذاری‌اش در ایران آشنا خواهیم شد و مطالبی در خصوص مراحل تولید یونولیت و مواد تشکیل دهنده آن در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

    مواد اولیه برای تشکیل یونولیت

    یونولیت در سال 1839 توسط ادوارد سیمون کشف شد و در سال 1959 به وسیله کمپانی " کوپر " تولید شد. تولید یونولیت با توجه به نوع و چگالی آن می‌تواند مراحل و سبک‌های مختلفی داشته باشد، که در این مقاله به تمامی این موارد اشاره خواهد شد.

    اولین مواد تشکیل دهنده یونولیت ، استایرن مونومر می‌باشد. در واقع از ریختن مواد پلی استایرن داخل قاب‌‌‌ها و منبسط شدن آنها یونولیت تشکیل می‌شود. سطح پایین استایرن به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان، میوه‌‌‌ها و سبزیجات وجود دارد. یونولیت متشکل از مشتقات اتیلن و بنزن است و با استفاده از یک فرآیند پلیمریزاسیون ساخته می‌شود. در طول این فرآیند، یک هیدروکربن با جوش کم، که معمولا از پنتان است به مواد اضافه می‌شود تا در پردازش بعدی به گسترش این مواد کمک کند. با کسب اطلاعاتی در خصوص مواد تشکیل دهنده یونولیت لازم است که مطالبی راجع به تولید این محصول را ذکر کنیم. 

    روش تولید یونولیت

    یونولیت را کارخانه‌جات تولید کننده یونولیت به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک ( دستی )  تولید می‌کنند.

    ماده خام یونولیت که به شکل دانه‌هایی ریز هستند، از موادی به نام استایرن تولید شده‌اند و در مراحل اولیه تولید یونولیت، این دانه‌ها باید 50 برابر بزرگ‌تر شوند.

    در روش دستی، ابتدا با پخت دانه‌های کوچک در دیگ بخار و منبسط کردن آن‌ها آغاز می‌شود، که اگر عمل انبساط به خوبی صورت گرفته باشد و میزان چگالی یونولیت به اندازه قابل قبولی باشد، مواد منبسط شده را به دستگاه‌های بعدی می‌فرستند تا عمل خشک شدن آن انجام شود، در غیر این صورت مرحله اول مجدد تکرار می‌شود، تا عمل انبساط بیشتر انجام شود.

    پس از انجام پخت اولیه مواد یونولیت، دستگاه بلوکر آماده دریافت مواد می‌شود، تا عمل فشرده سازی دانه‌های یونولیت در آن صورت بگیرد و بلوک‌های مکعب مستطیل شکل در ابعادی 200*100*100 سانتی متر، که معمول‌ترین اندازه بلوک‌های تولید شده یونولیت در روش دستی است، تولید ‌شوند.

    روش دستی تولید یونولیت

    اما در روش اتوماتیک، تمامی مراحل توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود و بلوک‌های مکعب مستطیل یونولیت، در طول 4 و 6 متر نیز تولید می شوند.

    چه در روش دستی و چه در روش اتوماتیک، پس از تبدیل دانه‌های استایرن به بلوک یونولیت، نیاز است، تا بلوک‌ها جهت خشک شدن در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و سپس وارد مرحله‌ی برش شوند.

    برش یونولیت معمولا با توجه به نیاز و سفارش مشتری در چند حالت انجام می‌شود؛ اگر برش‌ها ساده و به صورت ورق باشند، که در برش، استفاده از میزهای برش ساده کفایت می‌کند، اما اگر بخواهند یونولیت را به شکل یونولیت سقفی ساختمانی که در دسته بندی اشکال خاص قرار دارد، برش دهند، از میز سی ان سی جهت برش این دسته از اشکال خاص استفاده می‌کنند.

    مراحل تولید یونولیت

    تولید یونولیت در سه مرحله زیر انجام می‌گیرد:

    1. پیش از انبساط

    پس از تماس با بخار، ماده کفپوش موجود در دانه‌های پلی استایرن شروع به جوشیدن می‌کند و مهره‌‌‌ها بین 40 تا 50 برابر حجم اصلی خود گسترش می‌یابد.

    1. تهویه

    پس از انبساط، مهره‌‌‌ها برای رسیدن به دما و فشار تعادل، 6 الی 12 ساعت ثابت باقی گذاشته می‌شوند تا دوره  دوره‌‌‌ی تکامل را طی می‌کنند.

    1. قالب سازی

    مهره‌‌‌ها درون قالب قرار می‌گیرند و مجددا با بخار گرم می‌شوند. مهره‌‌‌ها از قبل به وسیله فوم‌‌‌ها گسترش می‌یابند و به این ترتیب حفره قالب را کاملا پر کرده و باهم فیوز می‌شوند. مهره‌‌‌ها به شکل بلوک یا محصولات سفارشی قالب ریزی شده اند. بعد از تبدیل دانه‌های پلاستوفوم به بلوک یونولیت مدت زمانی را جهت خشک شدن و جابه جایی گاز پنتان با هوا مورد نیاز است.

    دو فرآیند قالب گیری برای یونولیت‌‌‌ها وجود دارد:

    فرآیند اول

    برای تولید یونولیت ابتدا قالب، بلوک‌های بزرگی از یونولیت را تولید می‌کند که می‌توانند در قالب‌های مختلف برای استفاده در بسته بندی‌‌‌ها و کاربرد‌های ساختمانی برش داده شوند.

    فرآیند دوم

    در مرحله دوم تولید یونولیت قالب سازی، قطعاتی را تولید می‌کند که دارای مشخصات طراحی سفارشی هستند.

    تقریبا به هر شکل و اندازه ای تولید یونولیت را شاهد هستیم، که در صورت لزوم به راحتی برش داده می‌شوند و شکل می‌گیرند. در تولید یونولیت دامنه متنوعی از خصوصیت‌های ساختاری ارائه داده می‌شود، زیرا طیف گسترده ای از چگالی‌های متفاوت را دارا هستیم.

    برش ینولیت

    ماشین آلات مورد نیاز برای تولید یونولیت

    برای تولید پلاستوفوم مانند دیگر صنایع قطعا به ماشین‌آلات نیازمندیم. برای تولید این عایق نیز نیاز به تهیه خط تولیدی با دستگاه‌های زیر هستیم.

    1. دیگ بخار الزاما استاندارد
    2. دستگاه موادپز پلاستوفوم
    3. دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم
    4. دستگاه بلوکر پلاستوفوم
    5. دستگاه برش(میز برش) پلاستوفوم
    6. آسیاب مواد زائد پلاستوفوم

    البته غیر‌ از این به تجهیزات جانبی دیگری نیز نیاز است که برخی از آنها به شرح زیر است:

    1. سختگیری جهت محافظت از دیگ بخار و افزایش عمر ماشین‌آلات پلاستوفوم
    1. مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی
    2. سیلوی مواد پخته شده و سیستم‌های شوتینگ و انتقال مواد پلاستوفوم
    3. تأسیسات و شیرهای بخار.

    کلام آخر

    آنچه در تولید پلاستوفوم محسوس به نظر می‌رسد؛ در نگاه اول تنوع در قیمت‌هاست. به سبب نوع کار می‌توان مواد اولیه را به‌صورت خام تهیه کرد و پس از تبدیل به ورق‌های مورد نیاز آنها را به ابعاد یا اشکال موردنظر درآورد و به مصرف‌کننده عرضه کرد.

    بنابراین در نهایت موضوعی که حائز اهمیت است این است که، این محصول را از کجا خریداری کنید. برای خرید پلاستوفوم یا یونولیت بهترین انتخاب برای شما شهر مفتول می‌باشد. زیرا این سایت با ارائه بهترین محصولات و مشاوره رایگان فروش در جلب رضایت شما عزیزان می‌کوشد. برای ارتباط با شهر مفتول و اطلاع از خدمات این سایت و  همچنین قیمت محصولات دیگر آن نظیر توری پرسی ، پایه فنس ، مفتول مسوار ، توری حصاری و ... می‌توانید با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    تنوع زیاد انواع توری های فلزی در بازار و کاربرد متفاوت آن ها ، گاها موجب سردرگمی افراد در انتخاب درست محصول می شود. یکی از اشتباهات رایجی که در این حوزه اتفاق می افتد تشخیص توری های فلزی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی دارند. برای مثال برای شخصی که در این زمینه دانش کافی ندارد تشخیص توری سرندی و توری پرسی ساده نیست. در این مقاله سعی داریم که به مقایسه توری پرسی و توری سرندی بپردازیم که این نیازمند ارائه توضیحاتی در خصوص شباهت و تفاوت های توری سرندی و توری پرسی است.

    مشخصات توری پرسی

    توری پرسی یا فنس پرسی را می توان به یک پارچه تشبیه کرد که تار و پود آن در هم بافته شده است. برای تولید توری پرسی مفتول های موج دار به صورت تار و پودی در هم تنیده می شوند و یک توری فلزی مقاوم و مستحکم را تشکیا می دهند. این توری با  نام های توری بافتنی و یا توری مشک نیز شناخته می شود. این محصول بر اساس جنس مفتول ، ضخامت مفتول و اندازه چشمه ها انواع مختلفی را پدید می آورند که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

    مشخصات توری سرندی

    توری سرندی نیز براساس ضخامت مفتول و سایز چشمه ها تقسیم بندی می شوند و همان گونه که از نامش پیداست برای سرند کردن مواد در صنایع مختلف خصوصا صنایع غذایی استفاده می شود. سایز چشمه ها بر مبنای نوع موادی که لازم است عملیات سرند کردن روی آن انجام شود انتخاب می گردد و این توری باید استحکام و یکپارچگی لازم برای سرند کردن را داشته باشد. در ادامه برای مقایسه توری سرندی و توری پرسی به ذکر شباهت ها و تفاوت های این دو می پردازیم.

    مقایسه توری سرندی و توری پرسی

    شباهت های توری پرسی و توری سرندی

    این دو توری از توری‌های موج دار هستند، هردو این محصولات از به هم بافته شدن مفتول‌ها ایجاد می‌شوند. و چشمه هایی مربع و یا مستطیل شکل ایجاد می‌کنند. این مفتول‌ها در هردوی این محصولات، موج دار نیز باشند، که این ویژگی در این دو تور باعث می‌شود که مقاومت آن‌ها بالا رود، علاوه بر این زیبا نیز دیده می‌شوند.

    این محصولات در صنعت کاربرد فراوان دارند. از هر دوی آن‌ها برای جدا سازی و فیلتراسیون استفاده می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده هر دو آن‌ها در صنایع غذایی، پروژه‌های عمرانی و معماری نیز کاربرد دارند.

    برای تولید هر دوی این محصولات، موادی که استفاده می‌شود گالوانیزه و مفتول سیاه است.

    قیمت هر دو این محصولات با توجه به مشخصات فنی و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف، از جمله نوع و جنس مفتول، ضخامت مفتول، اندازه‌ی چشمه‌ها و نوع بافت آن‌ها  محاسبه می‌شود. به طور مثال هرچه ضخامت مفتول به کار رفته در این توری ها بیشتر باشد قیمت بالاتری دارد.

    از دیگر ویژگی‌های مشترک این دو محصول می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی، اسید و مواد شیمیایی، و نصب راحت و ارزان آن‌ها اشاره کرد.  

    تفاوت های و شباهت های توری سرندی و توری پرسی

    تفاوت های توری پرسی و توری سرندی

    این دو محصول علاوه بر اینکه در جنس مواد سازنده با یکدیگر شباهت دارند، متفاوت نیز هستند. مثلا در توری سرندی برای سخت تر شدن و محکم شدن این بافت‌ها آن‌ها را به هم جوش می‌دهند. و این در صورتی است که در توری پرسی هیچ گونه جوش خوردگی در محل تقاطع این بافت‌های عمودی و افقی که چشمه هایی لوزی و یا مربعی شکل به وجود آورده‌‌اند دیده نمی شود.

     تفاوتی که در مواد سازنده ی آن ها وجود دارد این است که، توری سرندی از جنس نیکل، مس و آلومینیوم نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که توری سرندی نوع پلاستیکی (پلی پروپین، پلی اتیلن، پی وی سی و...) نیز دارد که توری پرسی فاقد این نوع می‌باشد. چنانچه کاربرد این نوع توری متفاوت باشد، جنس مفتول آن نیز متفاوت خواهد بود.

    کلام آخر

    در نتیجه‌ی آشنایی با ویژگی، کاربرد‌ها وانواع هر دو نوع توری ( پرسی و سرندی )، برای خرید این دو محصول باید به نیاز خود توجه کنید. تا بتوانید با توجه به کارایی مناسب آن و زمینه فعالیت خود بهترین و با کیفیت ترین محصول را انتخاب نمایید. از این رو‌‌ می توانید برای خرید و مشاوره رایگان فروش از سایت شهر مفتول کمک بگیرید. تا کارشناسان ما بهترین و جامع ترین اطلاعات را در خصوص  قیمت توری پرسی  و توری سرندی در اختیار شما قرار دهند. برای برقراری ارتباط با شهر مفتول ‌‌می توانید با شماره 54483_021 تماس بگیرید.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    توری مش از یک شبکه ی فولادی مانند تشکیل می شود که فولاد های افقی و عمودی بر روی هم قرار گرفته و به یکدیگر جوش می خورند. اتصال این مفتول ها از طریق جوش باعث می شود که استحکام آن ها بالا رفته و به عنوان سازه ای محکم در صنعت ساخت و ساز استفاده شود. استحکام بالای توری مش موجب می شود که از آن برای محکم سازی استفاده شده و مزایای استفاده از توری مش افزایش یابد. حال در این مقاله می خواهیم در مورد انواع توری مش و کاربرد آن ها صحبت کنیم.

    توری مش و انواع آن

    توری مش به طور کلی شامل سه دسته ی پنلی ، آجدار و فولادی است که در حال  حاضر در بازار ساخته و به فروش می رسد. جنس انواع توری مش از آهن یا مفتول سیاه و مفتول گالوانیزه است و شبکه های توری آن به حالت جدولی به یکدیگر جوش می خورند. سیم های مفتولی مورد استفاده در توری های مش دارای ضخامت های گوناگونی هستند که با توجه به کاربرد مصرف در ضخامت های مختلفی ساخته خواهند شد. لازم به ذکر است که ضخامت مفتول توسط مورد دیگر طراحی می شود. چرا که این توری ها در شکل های مختلفی اعم از دیوار باربر و سقف و همچنین پارتیشن ساخته می شوند. از این رو ملاک دیگری برای تعیین ضخامت مفتول به کار رفته در توری مش موارد گفته شده است. به طور کلی انواع مش به شرح زیر است:

    • مفتول آهن
    • مفتول گالوانیزه
    • مفتول اسید شور

    انواع توری مش

    مزایای استفاده از توری مش به صورت شبکه ای چیست؟

    اولین و مهم ترین مزیت توری مش استفاده ی مقرون به صرفه از آن است. هنگامی که شما استفاده از توری مش شبکه مانند را به روش های دیگر در ساخت و ساز ترجیح می دهید در هزینه ی خود صرفه جویی می کنید. چرا که قیمت استفاده از آن ها در مقایسه با سازه های دیگر بسیار کم تر است. البته قیمت کم آن دلیل بر بی کیفیت بودن شبکه ی توری مش نیست. بلکه کیفیت در این سازه ها حرف اول را می زند.

    دومین مورد از میان مزایای استفاده از توری مش حمل و نقل آسان آن است. به دنبال سهولت در حمل و نقل هزینه های نصب آن نیز نسبتا مناسب تر می باشد. از طرفی از نظر امنیت تایید شده بوده و طبق مقررات ساختمان سازی ساخته می شوند. از این رو می توانید در هر مکانی آن ها را به راحتی استفاده نمایید. نکته ی دیگر سرعت بالا در انجام عملیات ساختمانی است. بنابراین شما علاوه بر صرفه جویی در هزینه می توانید در وقت خود نیز صرفه جویی نمایید.

    کاربرد های شبکه ی مش فولادی چیست؟

    شما از این سازه می توانید در مکان های مختلفی استفاده نمایید. از این رو کاربرد مش های فولادی بسیار زیاد بوده و جزو سازه هایی پرکاربرد است. برای دیواره ها و قطعات پیش ساخته، کف های سالن و یا انبار ها، در فرودگاه ها، برای ساخت تونل و مترو و همچنین پل ها و پارکینگ ها می توان از مش فولادی استفاده نمود. یکی دیگر از کاربرد های آن نیز استفاده در کف استخر ها و یا سقف طبقات می باشد. دلیل استفاده ی گسترده از شبکه های مش فولادی مستقیما به استحکام آن باز می گردد. استحکام بالای شبکه های فولادی موجب می شود تا در چنین مکان های مهمی که نیاز به استحکام بالایی دارد بتوان از چنین سازه ای استفاده نمود.

    انواع شبکه های مش

    شبکه های مش دارای طول های متفاوتی بوده و این اندازه در حدود 1 تا 9 متر می باشد. عرض شبکه های مش معمولا در حدود 100 الی 250 سانتی متر است. لازم به ذکر است که با توجه به کاربردی که دارند. می توان از آن ها در مکان های مختلفی استفاده نمود که باید ابعاد را با توجه به مصرف آن در نظر گرفت. سوراخ های شبکه های مش در حدود 8 الی 40 سانتی متر بوده و به شکل های مربع و یا مستطیل ساخته می شوند.

    کاربرد توری مش جوشی

    توری مش استیل

    یکی دیگر از انواع توری های مش توری مش استیل است. این توری دارای کاربرد های خاص خود بوده و در مواردی نظیر صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع هوا فضا و یا صنعت نفت و گاز و... مورد استفاده قرار می گیرد.

    از انواع توری مش استیل می توان به توری مش استیل گرید 304 اشاره نمود. این دسته از توری های مش معمولا پرکاربرد ترین نوع از توری های مش بوده و در بازار نیز موجود است. جنس آن از مفتول استیل بوده و در برابر موارد مختلف از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. به طور مثال در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و یا مواد اسیدی مقاوت داشته و ضد مغناطیس است. ابعاد سوراخ در آن ها  استاندارد بوده و در موارد زیادی از آن ها استفاده می شود.

    دومین نوع از توری های مش استیل می توان توری مش استیل گرید 316 را معرفی نمود. قیمت این توری های مش استیل معمولا از نوع قبل بالا تر بوده و مقاومتی بسیار بالا دارند. مولیبدن موجود در ساختار این دسته از توری های مش استیل موجب شده است تا قیمت آن در مقایسه با دسته ی قبل بیشتر باشد. اگرچه این مقدار در حدود 2 درصد است اما بر روی قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

    دلیل اصلی این تاثیر گذاری این است که با افزودن مولیبدن در ساختار این مش توری موجب می شود تا مقاومت آن ها در برابر خوردگی افزایش یابد. به طور نمونه در محیط هایی نظیر محیط های مرطوب و اسیدی مانند دریا می توان به راحتی از این دسته از توری ها استفاده نمود. از این رو کاربرد آن ها در محیط هایی با خاصیت اسیدی بالا و دریایی است و در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد گسترده ای دارند.

    در آخر باید گفت که ابعاد و هزینه ی تولید توری مش استیل و فولادی به طور مستقیم به کاربرد آن بستگی داشته و باید دانست که برای چه محیطی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. ابعاد و ضخامت آن نیز بر روی قیمت توری تاثیر گذار است.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    توری مش یا توری جوشی به یک شبکه ای از جنس فلز گفته می شود که از طریق جوش یا بافتن به یکدیگر این شبکه ها شکل می گیرند. معمولا از دو روش جوش مفتولی و جوش مقاومتی یا نقطه ای در جهت تولید آن استفاده می شود. مقاومت توری مش به قطر آن بستگی دارد. در واقع می توان گفت هر چه مقدار این قطر بالا تر باشد  مقاومت توری مش نیز بالا تر بوده و مرغوب تر خواهد شد. در این مقاله مراحل تولید توری مش و توری جوشی را شرح می دهیم .

    توری مش چیست و چگونه تولید می شود؟

    همان طور که در بالا گفته شد از اتصال میگرد های فولادی به یکدیگر به حالت موازی و به صورت تا رو پودی توری های مش تولید می شوند. نحوه ی تولید این توری ها به شیوه ای است که میلگرد های افقی و عمودی روی هم قرار گرفته و به وسیله ی جوش محل هایی که این دو توری بر روی هم قرار گرفته اند به یکدیگر متصل می شوند. اتصال این توری ها توسط جوش موجب افزایش مقاومت و محکم شدن آن ها شده و از لق زدگی این توری ها جلوگیری می کند. این محصول یکی از محصول های پرکاربردی است که در سازه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مقاوم هستند.

    تولید توری جوشی

    چرا استفاده از توری مش رایج است؟

    در پاسخ به این سوال باید گفته شود توری مش مزایای بی شماری نسبت به توری های دیگر داشته و کاربرد زیادی دارد. دلیل فروش زیاد مش امکان مسلح کردن بتن در سازه است. این مورد یکی از اصلی ترین مزایای مش فلزی می باشد. دومین مزیت مش استحکام بالای آن است. از ان جایی که تنش های کششی در بتن ها ضعیف است هنگامی که از مش در بتن استفاده می شود استحکام بتن افزایش پیدا کرده و تقویت وضعیت کششی را شامل می شود.

    استفاده از توری مش موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود. از آن جایی که استحکام و مقاومت این قطعه  بالا بوده و شکل هندسی مناسبی دارد منجر به تسریع عملیات ساختمانی شده و از هر نظر به صرفه خواهد بود. قیمت خرید مش نیز تقریبا مناسب است. یعنی شما این  سازه را می توانید بر خلاف کارایی بالایی که دارد با قیمتی بسیار مناسب تهیه نمایید. ورقه ی تولید شده در مش که با عنوان شیت شناخته می شود معمولا پاره نشده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. از طرفی جوش خوردگی قطعات به یکدیگر در این سازه منجر به افزایش کاربرد آن برای ساخت و ساز های مستحکم می شود.

    مراحل تولید توری مش یا توری جوشی

    مراحل اصلی تولید توری مش ورقه ها یا شیت هایی است که دارای ابعادی برابر با 6 متر در 2 متر و 20 سانتی متر است. تار و پود این محصول به شیوه ای است که نوع مفتول می تواند از جنس سیاه پرکربن،گالوانیزه و یا استنلس استیل باشد. میلگرد هایی که در توری مش مورد استفاده قرار می گیرند در دو نوع ساده و آجدار می باشند که ابعاد آن ها متنوع بوده و با اندازه هایی نظیر6،8،10 و 12 میلیمتر است. شکل هندسی سوراخ های موجود در توری مس که با عنوان چشمه نیز شناخته می شود به حالت مربع می باشد.  نکته ی بسیار مهم در مورد تولید مش این است که در صورتی که جنس توری مش از سیاه پرکربن باشد انعطاف آن را خنثی خواهد کرد.

    تولید توری مش جوشی به روش اتوماتیک

    علاوه بر روش فوق از روشی دیگر در تولید مش استفاده می شود که با عنوان تولید مش به روش اتوماتیک شناخته می شود. در این روش در جهت تولید مش از مفتول گالوانیزه و یا مفتول سیاه استفاده می شود. ضخامت مفتول باید در این روش تعیین شود که به موارد مختلفی اعم از نوع دستگاه، میزان مورد نظر مشتری مکان مورد نظر بستگی دارد. این که مش قرار است برای چه قسمتی مورد استفاده قرار بگیرد در ضخامت مش نقش اصلی را ایفا می کند.

    مراحل تولید توری مش جوشی

     پس از تعیین این قسمت در دستگاه های مربوطه قرار گرفته و انحنا های موجود در آن صاف می شود. پس از اتمام این مرحله از طریق روکش دهی می توان نیاز به رنگ آمیزی در آن ها را از بین برد که باز هم به نظر مشتری و کاربرد مش بستگی دارد. در صورتی که روکش دهی نیاز باشد. روکش مورد نظر ایجاد شده و توسط جریان هوا خشک می شود و در آخر وارد قسمت حصار بافی خواهد شد.

    خرید توری مش و قیمت آن

    برای خرید توری مش اولین نکته توجه به قیمت آن است. البته کیفیت این سازه به قدری بالاست که هزینه کردن برای آن به صرفه است. به طور کلی همان طور که پیش تر گفته شد قیمت توری مش معمولا با توجه به کیفیت این سازه در بازار مقرون به صرفه بوده و هزینه ی زیادی ندارد. اما به طور کلی برای برآورد هزینه ی این سازه لازم است یک دسته از عوامل را در نظر داشته باشید. این موارد شامل:

    1. میزان ضخامتی که باید توری مش و مفتول آن داشته باشد.
    2. ابعاد سوراخ های به کار رفته در توری مش
    3. مفتول به کار رفته در آن که آیا آجدار است و یا ساده است.
    4. پوشش توری مش که آیا سیاه، گالوانیزه و یا استیل است.

    معمولا موارد بالا در قیمت توری مش تاثیر گذاشته و موجب افزایش یا کاهش قیمت خواهند شد. از این رو ایتدا مشخص کنید که کدام دسته از توری مش را با چه ویژگی هایی در نظر دارید تا بتوانید توری مش مورد نظر را با قیمت مناسب خریداری کنید.

    توری مش را در کدام بخش ها می توان استفاده نمود؟

    در این قسمت می خواهیم در مورد کاربرد توری مش صحبت کنیم. این توری ها دارای انواع مختلفی بوده و هر یک در مکانی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. اما به طور کلی استفاده ی عمده ی توری های مش در زمین های کشاورزی، حمل و نقل، باغداری، معدن، حصار کشی ها و صنایع دیگر بوده که به استحکام سازی آن ها کمک شایانی خواهند کرد. این سازه از نظر استحکام و امنیت بسیار مناسب بوده و می توان در هر مکانی از آن ها استفاده نمود.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    به نازک ترین و سبک ترین توری های مفتولی شش ضلعی که در بازار موجود می باشد توری مرغی می گویند . لازم به ذکر است که توری گابیون نیز دارای چشمه هایی شش ضلعی است که ضخامت مفتول آن کوچکتر است. توری مرغی از مفتول گالوانیزه گرم و سرد با ضخامت های متفاوت و سایز چشمه متنوعی ساخته می شود که معروف ترین سایز چشمه مورد استفاده سایز 3/4 است . این مقاله به تعریف، نوع ، مزایا و  کاربرد توری مرغی می پردازد. از نام این محصول چنان بر می آید که جز استفاده برای ساخت قفس حیوانات کاربرد دیگری ندارد اما در ادامه بیشتر کاربردهای توری مرغی توضیح داده می شود. تاریخچه تولید توری مرغی به دهه 80 میلادی بر می گردد . اولین ماشین بافت مفتول در سال 1844 میلادی توسط آهنگری ایتالیایی به نام چالز برنارد با کپی برداری از روی ماشین های بافندگی اختراع شد . اولین موارد استفاده از توری های مرغی که این آهنگر تولید نمود در جنگ جهانی دوم بود که از توری مرغی برای محافظت از رادارها در هنگام انفجار استفاده می کردند.  

    دستگاه بافت توری مرغی

    کاربرد توری مرغی

    توری مرغی کاربرد های بسیاری دارد که شناخته ترین و رایج ترین آن در حصار کشی برای لانه های حیوانات کوچک و نیز مراقبت از گیاهان برای وارد نشدن حیوانات به باغ و باغچه است. توری مرغی بدلیل بافت شبکه ای که دارد از قدرت و دوام زیادی برخوردار است و از طرفی اگر قسمتی از آن دچار خرابی و پارگی شود بر قسمت های دیگر تاثیر گذار نیست و موجب پارگی در دیگر قسمت ها نمی شود و مقاومت و استحکام خود را حفظ می کند. 

    اما به غیر موارد اشاره شده، توری مرغی در صنعت ساختمان ساز نیز کاربردهای مفید بسیاری دارد. 

    کاربرد توری مرغی در سقف

    اولین کاربرد توری مرغی در ساخت سقف می باشد. در سقف های شیروانی و یا سوله ها برای ایجاد عایق های صوتی و حرارتی و برودتی  از پشم شیشه استفاده می کنیم اما برای اتصال و محکم کردن پشم شیشه به سقف باید از وسیله ای استفاده کنیم که هم دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و هم به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدن نشود و بهترین گزینه برای اینکار توری مرغی گالوانیزه می باشد که هم مقاوم بوده و دیرتر دچار خوردگی می شود.

    کاربرد توری مرغی در گچ کاری و دور ستون ها

    استفاده از توری مرغی در هنگام گچ کاری باعث بالا بردن مقاومت گچ شده و از ترک خوردن آن جلوگیری میکند. در ستون ها  ، توری مرغی به عنوان نگهدارنده  و محافظ و مقاوم سازی ستون استفاده میشود.

    کاربرد توری مرغی زیرسازی کاشی

    استفاده از توری مرغی در آماده کردن زیر سازی برای نصب کاشی باعث یکنواخت شدن و استحکام بیشتر ملات می شود.

    کاربرد توری مرغی

    انواع توری مرغی

    توری مرغی به دو گونه گالوانیزه سرد و گرم تولید می شود و در ایران هر دو نوع موجود می باشد.

    توری مرغی گالوانیزه گرم بافت و تولید ایران است و دارای کیفیت ، وزن و استحکام بالاتری نسبت به گالوانیزه سرد است . توری مرغی گالوانیزه سرد موجود وارداتی کشور چین است و نسبت به نوع ایرانی آن دارای وزن و کیفیتی پایین تر می باشد.

    توری گالوانیزه گرم در برابر رطوبت مقاوم تر بوده و مدت زمان بیشتری بدوون خوردگی و زنگ زدگی باقی می ماند.

    در آخر ، مهمترین مزیت توری مرغی که در شمال کشور دارای بیشترین استفاده است ، مقاوم بودن آن در مقابل رطوبت و زنگ زدگی و خوردگی می باشد . مواردی مانند سرعت اجرا بالا ، وزن سبک و حمل آسان از دیگر مزایای توری مرغی بشمار می آید. کیفیت بالای آن و استفاده کمتر از کربن باعث دوام و ماندگاری بیشتر آن شده است.

    • شهر مفتول
    • ۰
    • ۰

     

    در مقاله ی قبلی در مورد توری گابیون در یافتیم که توری گابیون چیست ، در این مقاله به کاربرد های توری گابیون میپردازیم. در ابتدا مختصری در مورد توری گابیون ( توری سنگی ) توضیح میدهیم.

    توری گابیون یا توری سنگی ، توری با چشمه های شش ضلعی، شبیه به توری مرغی ، تولید شده از مفتول گالوانیزه گرم با ضخامت های متنوع و سایز چشمه های متنوعی تولید می شود. این نوع توری فلزی به دلیل داشتن مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد از جمله شکل چشمه ، انعطاف پذیری و مقاومت بالا دارای کابرد های زیادی است. این مقاله به شرح مزایای توری گابیون و کاربردهای آن می پردازد. تعریف، نوع، کاربرد و مزایای گاببون را ارائه می دهد.

    همانطور که گفته شد، توری گابیون شبکه ای فلزی ساخته شده از مفتول گالوانیزه است که با مصالحی مانند سنگ و سنگریزه پر می شود. با متصل کردن گابیون ها به یکدیگر سازه ای یکپارچه و مستحکم ایجاد می شود که مانند یک پتو دامنه ها و شیب ها را می پوشاند و مانع از سقوط سنگ می شود . توری گابیون مقاوم است و می تواند خستگی ناشی از استرس طولانی مدت سنگهای به دام افتاده را تحمل کند. به علاوه، توری گابیون مقاومت مکانیکی مورد نیاز برای جلوگیری از خطر پارگی ناشی از نیروی ناگهانی در اثر سقوط سنگ را دارد.

    انواع گابیون

    مفتول استفاده شده برای ساختن  توری گابیون باید دارای خواص خاصی باشد، در غیر این صورت ممکن است برای هدف و کاربردی که تولید می شود مناسب نباشد. گابیون ها ( سبدهای ساخته شده با توری گابیون ) می توانند به صورت ها و اشکال متفاوتی که می تواند بر اساس هزینه و عملکرد آنها انتخاب شود. انواع مختلف گاببون عبارتند از:

    • سبدهای گابیون

    توری گابیون را به شکل جعبه های مکعبی و در اندازه های متفاوت تولید می کنند و داخل آن را با مصالحی مانند سنگ و سنگریزه پر می کنند. در گذشته توری گابیون به شکل جعبه هایی ساخته و فروخته می شد اما در حال حاضر سبدهای گابیون در محل مورد نظر به صورت جعبه هایی معکب شکل و در اندازه های مختلف ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. سبدهای گابیون در راهسازی ، در بزرگراهها و جاده ها و راه آهن ها استفاده می گردد. این روش می تواند اقتصادی باشد مگر اینکه مواد پر از معادن در نزدیکی محل پروژه در دسترس نباشد.

    • تشک های گاببون

    همانطور که در شکل می بینید ، تشک های گابیون دارای ارتفاع کوتاه تری نسبت به سبدهای گابیون است و ظاهر پهن تری دارد. تشک های گابیون برای جلوگیری از فرسایش و کاهش سرعت موج ناشی جریان آب در کانال های آب مورد استفاده قرار می گیرد. این تشک های گابیونی به صورت پله ای چیده می شوند.

    انواع گابیون

    • کیسه گابیون

    این نوع گابیون ها به راحتی و سرعت ساخته می شود و ساختار متخلل و انعطاف پذیری دارد که در امور هیدرولیک و درشرایط اضطراری استفاده می شود.

    • توری گابیون

    توری گابیون ممکن است به صورت سبد ساخته نشود. برای نگه داری سنگ ها و جلوگیری از سقوط آن ها از سطوح شیب دار کنار جاده ها و بزرگراه ها و خطوط راه آهن  توری گابیون را محکم به سطوح میبندند.

    • عناصر گابیونی تزئینی

    در دکوراسیون داخلی و خارجی، طراحی باغ و محوطه سازی استفاده می شود. عناصر گابیونی محیط مناسبی برای رشد ریشه گیاهان فراهم می کنند و با رشد گیاهان در آن ها پایداری و زیبایی آن ها دو چندان می شود.

    کاربرد های توری گابیون

    پیش از این به تعدادی از کاربردهای توری گابیون اشاره کردیم. در این قسمت کاربردهای توری سنگی را به صورت خلاصه و جمع بندی شده بیان می کنیم . گاببون ها در پروژه مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند و اهداف مختلفی دارند. کاربرد های رایج اگابیون به شرح زیر است :

    سازه های محافظ مانند دیوار حائل ، دیوار موقت سیلاب و حفاظت از ساحل

    ساختارهای جلوگیری از خوردگی مانند دیوارهای دریایی، دفاع از رودخانه ها، سدها، حوضه ها، حوضچه ها و حفاظت از مخازن و دریاچه ها.

    گابیون فلزی استوانه ای برای سدها

    به عنوان عایق صدا

    برای تغییر جهت نیروی سیلاب در مسیر رودخانه ها و هدایت آب و سیلاب

    گابیون های پله پله باعث کاهش انرژی در کانال ها می شوند.

    در نهایت، برای مقاصد زیباشناختی در محوطه سازی

    حفاظت از خاک و آب و تقویت ساختار خاک

    حفاظت پل

    کاربرد توری گابیون

    مزایای توری سنگی

    • دوام و طول عمر

    گابون مقاوم در برابر خوردگی ناشی از رطوبت هوا و آب بسیار مقاوم است. زیرا مفتول مورد استفاده در گابیون  مفتول گالوانیزه گرم است و از پوشاندن مفتول با فلز روی ساخته می شود. مقاومت توری گابیون در برابر خوردگی موجب رشد گیاهان در سازه های گابیونی می شود بدون اینکه زنگ بزند و ظاهر آن تغییر کند.

    • انعطاف پذیری

    این ویژگی اجازه می دهد تا گابیون برای حل و فصل بدون تغییر و از دست دادن کارایی تغییر شکل دهد. به طور خاص، زمانی که زمین ناپایدار و آب متحرک مواجه می شوند.

    • نفوذپذیری

    سازه های گابیونی به دلیل تخلخل بالا دارای نفوذ پذیری بالایی است. می توان گفت که گابیون دارای زهکشی خودکار است و به نصب لوله هایی برای زهکشی نیاز ندارد. نفوذ پذیری بالای گابیون ، از خرابی و آسیب ناشی از فشار (هیدرواستاتیک) جلوگیری می کند.

    • مقاومت بالا

    گابیون ها علاوه بر اینکه نسبت به خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند و در برابر شرایط آب و هوایی دوام می آورند، قادر به مقاومت در برابر نیروی سیل، نیروی نفوذی و فشار یخ و زمین است.

    • اقتصادی و کم هزینه بودن

    یکی از بهترین مزایای گابیون ها اقتصادی بودن و کم هزینه بودن ساختن گابیون هاست که این موضوع باعث پیشرفت بیشتر گابیون ها شده است.

    • سازگاری و هماهنگی با محیط زیست

    داخل سبدهای گابیون را علاوه بر سنگ می توان با مواد بازیافتی پر کرد . همچنین فضای خالی بین مواد پر کننده و وجود گل و لای در گابیون ها اجازه می دهد که گیاهان داخل گابیون ها رشد کرده و علاوه بر دوام ، سبب هماهنگی با محیط و زیبایی نیز می شود.

    • نصب و حمل و نقل راحت و سریع و ارزان

    نصب و ساخت گابیون ها به تکنولوژی خاصی نیاز ندارد و راحت و آسان است. همچنین حمل و نقل توری گابیون به دلیل ساختار رولی یا برگی بسیار راحت است.

    • شهر مفتول