شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

مجموعه شهر مفتول در سال 1370 در بازار آهن مکان واقع در استان تهران تاسیس و گسترش یافت . در ادامه و با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و استفاده حداکثری مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی و با تصمیم مدیران این مجموعه ، وب سایت آن با عنوان www.shahrmaftool.com بنیانگذاری شد . هم اکنون این وب سایت یکی از وب سایت های فعال در زمینه تولید و فروش آنلاین محصولات مفتولی اعم از توری حصاری ، سیم آرماتوربندی ، رابیتس ، توری گابیون و ... می باشد .

آخرین مطالب

۵ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی، میلگردها هستند. از میلگرد به منظور تقویت و کمک به بتن استفاده می‌شود. میلگرد در واقع مانند یک پشتیبان در بتن عمل می‌کند. استفاده از این سازه در بتن سبب افزایش نیروی کششی می‌شود. اگرچه بتن‌ها در برابر فشار مقاوم هستند، اما از نظر نیروی کششی ضعیف‌اند. بنابراین این مسئله باید به نحوی جبران شود. این عملکرد توسط میلگرد صورت می‌گیرد. در این بخش قصد داریم در مورد این که میلگرد چیست صحبت کنیم. همچنین شما را با ویژگی میلگرد ساده و مشخصات آن برای خرید آشنا خواهیم کرد.

میلگرد چیست ؟

در پاسخ به سوال میلگرد چیست باید بگوییم این محصول در پروژه‌های ‌ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد. میلگردها در دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار هستند. هر کدام از آن‌ها کاربردهای متنوعی دارند. به طور کلی کاربرد میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده در صنعت و ساختمان‌سازی بیشتر است. اما از میلگرد ساده نیز استفاده‌های ‌فراوانی می‌شود. از این سازه به عنوان جبران نیروی کششی بتن استفاده می‌گردد. در ادامه شما را با میلگرد ساده بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مشخصات فنی میلگرد ساده

مشخصات فنی میلگرد ساده

پس از پاسخ به سوال میلگرد ساده چیست ، بهتر است با مشخصات میلگرد ساده به طور کامل آشنا شوید. این مسئله در خرید میلگرد اهمیت زیادی دارد. شما باید هنگام خرید میلگرد با این مقطع فولادی و مشخصات آن به طور کامل آشنا باشید.

میلگرد ساده دارای مشخصات و ویژگی‌هاییست که به عنوان میلگرد خام یا میلگرد نرم نیز شناخته می‌شود:

  • تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا 25 درصد
  • تنش گسیختگی 360 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش جاری 240 کیلوگرم بر سانتی متر مربع

کاربرد میلگرد ساده در مصالح ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. هر میلگرد دارای شناسنامه ایست که مشخصات محصول در آن یادداشت می‌شود.

به منظور عملیات جوشکاری، شرایط پیش گرم بر اساس استاندارد ISIRI 3131 رعایت می‌شود. این نوع میلگرد از قطر 6 تا 200 میلی متر تولید می‌شود.

ویژگی میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد ساده یا میلگرد A1 دارای ویژگی‌هاییست که سبب تمایز آن با دیگر میلگردها می‌شود. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

استاندارد

اولین ویژگی میلگرد ساده این است که این میلگرد‌ها بر اساس استانداردهای گذشته و جدید 240 مشخص می‌شوند.

ویژگی‌های ‌مکانیکی

میلگردهای ساده دارای مقاومت کششی 350 نیوتن بر میلی متر مربع هستند. از طرفی مقاومت تسلیم آن‌ها نیز 240 نیوتن بر متر مربع است. حداکثر نیرویی که بدون ایجاد تغییر شکل به میلگرد وارد می‌شود، تنش تسلیم میلگرد می‌گویند.

لازم به ذکر است در صورت وارد شدن میزان تنش بیش از حد به میلگرد، این سازه تغییر یافته و دیگر به حالت اول بر نمی‌گردد. در هنگام خرید میلگرد لازم است به این ویژگی میلگرد ساده توجه کنید. یعنی میزان تنش تسلیم میلگرد را در نظر بگیرید.

مشخصات میلگرد ساده از نظر وزنی

طریقه محاسبه وزن میلگرد،  کیلوگرم به ازای یک متر طول است. به همین منظور برای اینکه وزن شاخه این میلگرد نرمال محاسبه شود، وزن میلگرد بر 12 ضرب می‌شود. برای میلگردهای ساده نیز از ضرب وزن میلگرد در 9، وزن میلگرد محاسبه می‌شود.

قابلیت فرم پذیری

ویژگی میلگرد ساده چیست ؟

بر اساس جنس فولادی که برای ساخت میلگرد استفاده شده است، می‌توان اندازه فرم‌پذیری میلگرد را بدست آورد. همچنین میزان فرم‌پذیری میلگرد ساده را با توجه به مقاومت کششی و تسلیم آن بدست می‌آورند. به بیشترین تنس کششی که جسم توانایی تحمل آن را قبل از شکستن داشته باشد، مقاومت کششی گفته می‌شود. از عملیاتی نظیر سردکاری، حرارتی، آلیاژکاری و.. به منظور افزایش مقاومت کششی میلگرد استفاده می‌شود.

مقدار کربن مورداستفاده در میلگرد، در افزایش یا کاهش قابلیت فرم‌پذیری میلگرد تاثیرگذار است. در واقع هر چه مقدار کربن موجود در میلگرد کمتر باشد، خاصیت فرم‌پذیری بیشتر می‌شود. از آن‌جایی که میلگردهای ساده، دارای خاصیت فرم‌پذیری بالایی هستند. بنابراین انجام خم‌کاری روی آن آسان تر است.

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان‌سازی

یکی از کاربردهای میلگرد ساده صنعت ساختمان‌سازی است. از این میلگرد در این صنعت به عنوان بتن‌های ‌آرمه استفاده می‌شود. این مسئله سبب افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی می‌شود. از میلگرد ساده برای نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود.

اما به طور کلی می‌توان گفت، میلگردهای ساده بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این یعنی در ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای ندارند. کیفیت میلگرد ساده در کاربرد آن بسیار مهم است. یعنی هر چقدر کیفیت آن بیشتر باشد، در صنعت کاربرد بیشتر دارد. یکی از انواع کاربردهای میلگرد ساده نیز ساخت خاموت است.

کاربرد میلگرد ساده در صنعت

میلگرد ساده در صنعت، ساخت پیچ و مهره، میخ و ساخت برخی اتصالات استفاده می‌شود. میلگردهای ساده به صورت شاخه و کلاف مورداستفاده قرار می‌گیرند. سایز کلاف ساده معمولا 5.5 ،6.5، 8، 10 و 12 است. سایز حالت شاخه نیز 8 تا 40 است. لازم به ذکر است میلگردهای ساده بر اساس استاندارد  A1 ساخته می‌شوند.

 به طور کلی میلگرد ساده از خاصیت برش و خم کردن زیادی برخوردار است. از این رو در خم‌کاری، آهنگری و جوشکاری به وفور استفاده می‌شود. از آنجایی که این میلگرد روی سطح خود فاقد آج است، از این رو در آرماتوربندی، به عنوان دورپیچ استفاده می‌شود.

خرید میلگرد ساده در شهر مفتول

در مطالب فوق در مورد میلگرد ساده و مشخصات و ویژگی‌های ‌آن صحبت کردیم. در صورتی که قصد خرید میلگرد ساده را دارید، بهتر است در مورد مشخصات و ویژگی‌های ‌این میلگرد اطلاعات کافی را کسب کنید. همچنین به منظور خرید میلگرد ساده، انواع توری، مفتول گالوانیزه، تیرچه، رابیتس، پشم شیشه و... با قیمتی مناسب، می‌توانید به سایت شهرمفتول مراجعه نمایید. همچنین برای خرید میلگرد و دریافت مشاوره رایگان نیز با شماره 02154483 تماس حاصل نمایید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

در ساختمان‌سازی مصالح بسیاری مورد نیاز است که هر یک مربوط به ساخت قسمتی از ساختمان هستند. در واقع عدم وجود هریک از این مصالح باعث ناقص شدن روند ساخت می‌شود. یکی از مصالح مهم و کاربردی در ساختمان سازی، تیرچه‌ها هستند که در انواع تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی موجودند. اگر نمی‌دانید تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟ در این مقاله همراه شهر مفتول باشید ما امروز قصد داریم شما را با اجزای تیرچه فلزی با جان باز یا کرومیت آشنا کنیم. این نوع تیرچه از کاربرد مهمی برخوردار است. با ما همراه باشید تا در مورد تیرچه فلزی یا کرومیت و کاربرد آن اطلاعات بیش‌تری کسب نمایید.

تیرچه فلزی با جان باز ( کرومیت ) چیست ؟

تیرچه فلزی یا کرومیت نوعی تیرچه پیش ساخته همانند تیرچه سفالی فندوله‌ای و بتنی است. البته با این تفاوت که در بال تحتانی یا پاشنه آن به جای دو میلگرد و بتن، از ورق فولادی 3 یا 4 میل، و در بال فوقانی آن به جای 1 عدد میلگرد از نبشی استفاده می‌شود.

نبشی نوعی پروفیل ساختمانی می‌باشد که در سایت آهن 118 در سایز‌های مختلف به فروش می‌رسد.

در این تیرچه بال فوقانی از یک تسمه یا دو میلگرد، و بال تحتانی از یک تسمه تشکیل می‌شود. دو بال به کمک میلگردی خم شده که در نقش جان باز عمل می‌کند، به یک‌دیگر وصل می‌شوند. در فاصله تیرچه‌ها از بلوک‌های پیش ساخته بتنی، طاق ضربی و یا بلوک پیش ساخته سفالی استفاده می‌گردد.

این تیرچه به نوعی خود ایستا است. تیرچه فلزی در حین انجام عملیات اجرایی به شمع نیازی ندارد و می‌تواند متحمل مستقیم بارهای اجرایی باشد. این قطعه در سازه‌هایی که طبقات ارتفاع زیادی دارند و شمع‌بندی سخت و هزینه‌های زیادی در بردارد، گزینه مناسبی است.

تیرچه فلزی با جان باز ( کرومیت ) چیست ؟

اجزای تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟

· بال تحتانی

بال تحتانی اولین جز تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی است که از ورق برش خورده ساخته می‌شود. این جز به‌عنوان عضو کششی خرپا عمل کرده و بارهای اعمال شده را در سه مرحله بارگذاری سازه متحمل می‌گردد. در مرحله اول باید بال تحتانی قابلیت تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی و ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل‌و‌نقل را داشته باشد. بال تحتانی در مرحله دوم بارگذاری تیرچه باید بتواند نیروی کششی که حاصل از وزن مرده سقف در فواصل محور تا محور تیرچه‌های فلزی است را متحمل شود. در مرحله بهره‌برداری از تیرچه فلزی کرومیت که مرحله سوم است، باید بال تحتانی بتواند به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارده عمل کند.

· اعضای قطری

اعضای قطری، دومین دسته از اجزای سازنده تیرچه کرومیت هستند که از میلگرد برای آن استفاده می‌گردد. آن‌ها به عنوان جز مورب خرپا فعالیت می‌کنند. این بخش توسط اعضای کششی، فشار ایستایی مورد نیاز را برای تحمل بارهای وارده بر تیرچه فلزی در سه مرحله بارگذاری، تامین می‌کند.

در اولین مرحله از بارگذاری، اعضای قطری تیرچه فلزی با اعضای کششی زیرین و اعضای بالایی، ایستایی مورد نیاز را برای تحمل وزن خود تیرچه فلزی در حین حمل‌ونقل تامین می‌کنند. درمرحله دوم بارگذاری تیرچه کرومیت فلزی هم این عضو، تامین‌کننده ایستایی لازم برای تحمل بار مرده سقف بین تکیه‌گاه‌های موقت است. در مرحله سوم از بارگذاری تیرچه فلزی نیز، عضو قطری بخشی از نیروی برشی وارد شده را متحمل می‌شود.

· بال فوقانی

بال فوقانی در تیرچه فلزی کرومیت، متشکل از نبشی، تسمه یا ناودانی است که درون بتن پوششی مستقر می‌شود. بال فوقانی در اولین و دومین مرحله بارگذاری تیرچه فلزی، متحمل وزن تیرچه است. هم‌چنین در زمان حمل‌و‌نقل و نیز وزن مرده سقف در زمان بتن‌ریزی و قبل از حاصل‌شدن مقاومت بتن پوششی است. در سومین مرحله از بارگذاری تیرچه نیز، با دیگر اعضای تیرچه، بار حاصل از بارهای مرده و زنده را در حین استفاده از سازه متحمل می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟

کاربرد تیرچه فلزی ( کرومیت ) چیست ؟

در ساختمان‌سازی از تیرچه فلزی در سقف‌های سبک و با دهانه بلند استفاده می‌شود.کاربرد تیرچه کرومیت فقط در اسکلت‌های فلزی است. سقف‌هایی که در آن از تیرچه فلزی استفاده می‌شود، جز سقف‌های شبکه‌ای و حفره‌دار هستند. استفاده از تیرچه فلزی دارای مزایای خوبی از جمله اجرای آسان، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بودن، عایق حرارت و صدا بودن، هموار بودن سطح بعد از نازک‌کاری و سرعت اجرای بسیار آن می‌باشد.

به علت سبکی تیرچه‌های فلزی و امکان تیرریزی تمام طبقات در یک نوبت، در صورت استفاده از بلوک یونولیت سقفی (پلاستوفوم یا پلی استایرن) به جای بلوک سیمانی یا سفالی سرعت اجرای کار افزایش می‌یابد.

کلام آخر

 

همان‌طور که در مقاله فوق مطالعه کردید تیرچه‌های فلزی که به کرومیت هم شناخته می‌شوند در ساختمان‌سازی کاربرد وسیعی دارند. بهتر است قبل از شروع هرکاری تحقیق و بررسی‌های لازم در رابطه با مصالح و قطعات مورد‌نیاز را به‌عمل آورید. ما در سایت شهر مفتول آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما و معرفی بهترین محصولات، با کیفیت مرغوب هستیم. پس همین حالا با مشاوران ما با شماره 54483_021 ما تماس بگیرید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز شاهد تغییرات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف و ساختمان‌سازی هستیم. مصالح جدید و مختلفی برای سهولت و استحکام در روند کار سازه‌ها تولید شده‌اند. این مصالح با روش‌های مختلف و در ابعاد و انواع گوناگون عرضه می‌شوند. یکی از محصولات جدید ارائه شده به تیرچه بتنی معروف است. اما سوال اصلی این می‌باشد که تیرچه بتنی چیست و یا چه کاربرد هایی دارد؟ این محصول دارای انواع مختلف و اجزای تشکیل‌دهنده گوناگون است و هم‌چنین معایب و مزایای مختص به خود را دارد. تیرچه بتنی در ساخت سقف ساختمان ها کاربرد فراوان داشته و نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا تیرچه پاشنه بتنی و کاربرد های آن را به شما معرفی کنیم. پس ما را همراهی کنید.

تیرچه بتنی چیست ؟

در پاسخ به سوال تیرچه بتنی چیست می‌توان گفت: تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ساخته است که از میلگرد و بتن ساخته شده است. در صنعت ساختمان‌سازی زیر مجموعه مصالح پر کاربرد و رایج بوده کاربرد اصلی آن در ساخت سقف ساختمان است. این عضو پیش ساخته از بتن و آرماتور‌های فولادی است. این قطعه با قرار گرفتن بلوک‌ها در بین تیرچه‌ها، تحت عنوان قالب و با بتن پوششی درجا ریخته شده، تشکیل دهنده مقطع مرکب T شکل هستند. این تیرچه‌ها به دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده تولید می‌شوند.

ابعاد تیرچه باتوجه به نوع و اندازه بار زنده وارد شده بر سقف، دهانه و فاصله‌های بین تیرچه متفاوت است. تیرچه دارای حداقل عرض و ضخامت بتن آن 40 میلی‌متر است. قطر در میلگرد کششی و فشاری اصلی حداقل 8 میلی‌متر است. همین قطر در میلگرد ساده که نقش مهار‌کننده دارد، حداقل 6 میلی‌متر خواهد بود.

وزن بلوک‌ها و بتن پیش از به‌دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده، به کمک شمع‌بندی یا تکیه‌گاه‌های موقت تحمل می‌شود. پس از به‌دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده، تیرهای بتنی به شکل T کنار هم و به هم چسبیده هستند. این تیرهای T شکل متحمل لنگر خمشی و ناشی از بارهای سقف هستند و به تیرهای اصلی منتقل می‌شوند.

روش تولید تیرچه بتنی پیش تنیده

کاربرد تیرچه بتنی چیست ؟

کاربرد های تیرچه بتنی طی مراحل مختلفی قابل شرح است:

مرحله اول: در مرحله حمل‌و‌نقل، تیرچه متحمل بار حاصل از وزن خود است.

مرحله دوم: در این مرحله تیرچه، بارهای مرده حاصل از اجزای سقف و نیز بارهای زمان اجرا را بین تکیه‌گاه‌های موقت یا شمع‌بندی‌ها متحمل می‌گردد. این مرحله تا قبل از به دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده است.

مرحله سوم: این مرحله پس از به دست آمدن، مقاومت بتن ریخته شده بوده و در آن شمع‌بندی‌ها برداشته شده‌اند. هم‌چنین تیرچه به‌عنوان عضو کششی T شکل، بارهای حاصل از بارهای مرده و زنده را در حین بهره‌برداری متحمل می‌گردد.

کاربرد تیرچه پاشته بتنی

تیرچه پاشنه بتنی ، قبل از نصب، بتن‌ریزی می‌شود. این محصول به‌عنوان تامین تکیه‌گاه بلوک‌ها برای قالب دائمی و هم‌چنین به‌عنوان پرهیز از قالب‌بندی قسمت زیرین سقف به‌کار می‌رود. در تیرچه های بتنی نوعی از بتن در پاشنه استفاده می‌شود که به لحاظ مقاومتی از بتن اصلی ضعیف‌تر است. این نوع بتن ضخامتی حدودا 5 سانتی‌متر و عرض 11 سانتی‌متر را داراست. در این پاشنه علاوه بر میلگردهای کششی اصلی و تقویتی، اتصالات زیگراگ‌ها با این میلگرد وجود دارد. ازجمله کاربرد های مهم و اصلی تیرچه پاشنه بتنی در سقف بوده که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

کاربرد تیرچه بتنی چیست ؟

کاربرد تیرچه پاشته بتنی در سقف

  • این بتن تحت عنوان عضو کششی سقف عمل می‌کند. نقش آن محافظت از سقف در برابر حملات اسیدی و حرارت‌های مختلف است. هم‌چنین در محیط‌هایی که احتمال خورندگی بالایی وجود دارد، این بتن مانع آسیب‌دیدگی بتن‌های کششی است.
  • در صورت اجرای مناسب، در حین اجرای بتن اصلی سقف بتن پاشنه، تیرچه به عنوان عاملی در کاهش شمع‌گذاری در زیر سقف و افزایش سرعت کار و نیز کم کردن هزینه اجرای سقف می‌باشد. در واقع مجموعه بتن پاشنه و میلگردهای کششی، در برابر لنگر‌های ناشی از بار اصلی بتن مقاومت زیادی دارند. مجموعه تیرچه پاشنه بتن، هم‌چنین نیاز به شمع‌گذاری را کم‌تر می‌کنند.
  • در آخر این عضو سبب ایجاد یکپارچگی بین پاشنه و تیرچه بتن اصلی می‌شود.

کلام آخر

ساختمان‌سازی زیر مجموعه کارهای حساس و با دقت محسوب می‌شود. لذا برای شروع کار باید تمامی جوانب را در نظر گرفت و با علم و آگاهی کامل نسبت به تهیه مصالح، نقشه ساختمان و روند کاری اقدام کرد. سقف مهم‌ترین عضو ساختمان است. از این رو باید به گونه‌ای ساخته شود که مقاومت و استحکام لازم در برابر تمام آسیب‌های احتمالی داشته باشد. تیرچه بتن و بتن پاشنه در ساخت سقف نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای راهنمایی و مشاوره در این زمینه با همکاران ما در شهر مفتول از طریق شماره 54483_021 در ارتباط باشید. ما آماده پاسخگویی به شما هستیم و بهترین محصولات مفتولی از انواع توری حصاری گرفته تا رابیتس و مفتول گالوانیزه و مفتول مسوار را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

ساختمان‌سازی جز پروژه‌های پیچیده اما به ظاهر ساده است که برای شروع کار به مصالح زیادی نیاز دارد. این مصالح از جنس‌های مختلفی تولید شده‌اند. تیرچه بتنی و تیرچه فلزی از مهم‌ترین مصالح در ساخت‌و‌ساز به شمار می‌روند که هر یک دارای انواع مختلف و روش تولید خاصی هستند. در این مقاله سعی بر آن است که روش‌ها و فرآیند تولید انواع تیرچه‌های بتنی و تیرچه‌های فلزی یا کرومیت شرح داده شود. بنابراین ما را در ارائه این مقاله همراهی بفرمایید.

روش تولید تیرچه

تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ساخته است که ساختار آن شامل بتن و آرماتور‌های فلزی می‌باشد. با قرارگرفتن بلوک‌ها در بین تیرچه‌ها به عنوان قالب، و با بتن پوششی درجا ریخته شده تیرچه بتنی سطح مقطعی به شکل T تشکیل می‌دهد. تیرچه بتنی در دو نوع تیرچه خرپایی و پیش تنیده موجود است.

فرآیند تولید تیرچه خرپایی به این صورت است که این تیرچه از خرپای فولادی و پاشنه بتنی تشکیل می‌شود. این تیرچه، شبکه‌ای پیش ساخته از آرماتو‌ر‌های کششی، عرضی و میلگرد با اتصال بالایی است که به صورت خرپا به یک‌دیگر جوش داده شده‌اند. این امر سبب می‌شود ایستایی مورد نیاز برای حمل و اجرا در سازه تامین گردد.

لازم به ذکر است فولادی که برای تولید خرپا استفاده می‌شود باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. این فولاد باید مدول ارتجایی کافی و قابلیت جوش‌پذیری داشته باشد و دارای حداقل مجاز تنش در مرحله گسیختگی باشد. میزان این تنش در رابطه با فولاد‌های نرم 20 درصد است. برای فولاد‌های نیم‌سخت و سخت گرم نورد شده به 18 درصد و نهایتا در فولادهای اصلاح‌شده به 8 درصد می‌رسد. عملیات اتصال در هریک از عضو‌های خرپای تیرچه اغلب به کمک جوشکاری انجام می‌شود.  این جوشکاری در دو روش جوش مقاومتی و جوش با قوس الکتریکی قابل انجام می‌باشد.

روش تولید تیرچه بتنی پیش تنیده

روش تولید تیرچه بتنی پیش تنیده

تیرچه های بتنی پیش تنیده به دو روش تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

· تولید توسط دستگاه اکسترودر

این روش را می‌توان اصولی‌ترین روش تولید تیرچه پیش تنیده معرفی کرد. این نوع تولید، توسط دستگاه‌های اروپایی انجام می‌شود به طوری که بتن نان اسلامپ روی خط ویبره شده و به طور کامل متراکم می‌گردد. پس از آن توسط بخار و حرارت فرآوری می‌شود. اما در دستگاه‌های چینی، فرآوری بدون حرارت انجام می‌شود که موجب پایین آمدن زمان و کیفیت محصول می‌گردد. چنانچه در فرآیند تولید از دستگاه‌های چینی استفاده شود، در گرفتن گواهی استاندارد مشکل پیش می‌آید.

· تولید با استفاده از قالب

به دلیل بروز مشکلات فراوان روش قالب، روشی منسوخ شده به شمار می‌رود. ترک خوردن، مقاومت پایین که ناشی از بتن روان است و سوراخ بودن مشکلاتی هستند که استفاده از بتن بدون اسلامپ به علت وجود قالب را غیر‌ممکن می‌سازد.

روش تولید تیرچه کرومیت ( فلزی )

این روش تولید در محل پروژه و به منظور کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد. برای تولید تیرچه کرومیت یا فلزی به دستگاه خم میلگرد زیگزاگ نیاز است. برای انجام عملیات مونتاژ اعضای این تیرچه، یک میز تعبیه شده است. این میز توسط پروفیل قوطی برای فریم اصلی، یک ناودانی ثابت در جلوی میز که سمت صاف آن به سمت خارج و یک ناودانی متحرک که قسمت صاف آن به سمت داخل باشد، دارد.

ناودانی متحرک باید توسط 3 پیچ و مهره و یا جک در وسط و طرفین میز، قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب را داشته باشد. ورق زیرین به طور عمود مابین دو ناودانی قرارگرفته و ثابت می‌شود. نبشی فوقانی باید در بالای صفحه میز به صورتی که درون نبشی قابل رویت باشد، قرار بگیرد. پس از آن میلگرد زیگزاگ مابین نبشی و ورق قرار می‌گیرد. سپس با آچار f زیگراگ‌ها به ورق و نبشی نزدیک شده و جوش می‌شوند. طول میز کار تولید تیرچه کرومیت باید 6 متر باشد. ناودانی ثابت در وسط میز باید خیز منفی به مقدار 150/1 طول میز باشد.

میزان خیز وسط دهانه با رسم ریسمان به دو سر ناودانی ثابت مشخص می‌شود. سپس مونتاژ روی میز اصلی و عملیات خال جوش و نیز کامل شدن جوش و افزودن ورق‌های دو سر تیرچه و میلگردهای تقویتی، روی میز ساده دیگری انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است میلگرد‌های زیگزاگ باید به طور دقیق در وسط عرض ورق جوش شوند.

روش تولید تیرچه بتنی پیش تنیده

ویژگی‌های مکانیکی مهم در ساخت تیرچه فلزی ( کرومیت )

برای تولید تیرچه های کرومیت باید فولادی که در آن استفاده می‌شود دارای مشخصات ذیل باشد:

  • میلگردهای مورد استفاده در هر دو نوع آجدار و ساده می‌توانند استفاده شوند. ای میلگرد‌ها باید از فولاد نرم و یا نیمه سخت باشند. قطعات دیگر، نبشی‌ها، ناودانی‌ها و ورق‌ها باید از نوع فولاد ساختمانی و دارای قابلیت شکل ‌ذیری و جوش‌پذیری باشند.
  • فولاد قابل استفاده در این قطعه باید براساس استاندارد ملی شماره 1600 باشد.
  • در میلگردهای افت و حرارت، امکان استفاده از فولاد سخت نیز وجود دارد.

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد تیرچه های بتنی و کرومیت از نقش بسیار مهمی در ساختمان‌سازی برخوردار هستند. این تیرچه ها به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که این روش‌ها در مطالب بالا ذکر شد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و خرید محصولات مفتولی و فولادی مانند میلگرد ساده، مفتول سیاه، مفتول مسوار، مفتول گالوانیزه و... با ما از طریق شماره 54483_021 در شهر مفتول در ارتباط باشید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

در صنایع مختلف، قطعات و مصالح فلزی جز مهم‌ترین مصالحی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد میلگرد نیز در این پروژه‌ها به وفور دیده می‌شود. میلگرد‌ها به دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شوند. هر یک خصوصیات و کاربردی دارند. هدف از ارائه این مقاله بررسی میلگردهای ساده و آجدار و وجه تمایز و شباهت بین آن‌هاست. در ادامه جهت مقایسه این دو محصول، توضیح مختصری در مورد میلگرد ساده و آجدار داده می‌شود. همچنین تفاوت این دو را به خوبی بیان کردیم.

میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد ساده، میلگرد بدون آج با سطح صافی است. ایجاد استحکام مقاومت بیش‌تر در بتن از مهم‌ترین وظایف آن است. طول استاندارد میلگرد ساده اغلب 6 یا 12 متر بوده و در قطرهای 6 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شود. میلگرد ساده در صنعت برای جوشکاری، آهنگری، تغییر شکل و... کاربرد فراوانی دارد. هم‌چنین در ساخت ستون‌های بتنی، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، جبران ضعف کششی بتن در مقابل زلزله و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد آجدار چیست ؟

میلگرد آجدار ، از آج‌هایی به شکل مارپیچ، یکنواخت، دوکی و یا مرکب تشکیل می‌شود. درصد کربن، قابلیت خم‌پذیری و سختی هر کدام از این میلگرد‌های آجدار با یک‌دیگر متفاوت است. میلگردهای آجدار دارای سه نوع A2 ، A3، A4 بوده که معمولا در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

 

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

در این قسمت وجه تمایز میلگرد‌های ساده و آجدار بر اساس آیتم‌های مختلف بررسی شده است. پس برای مقایسه میلگرد های ساده و آجدار ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

1. تفاوت بر اساس شکل ظاهری

اولین و بارز‌ترین تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار به لحاظ ظاهری است. میلگرد ساده کاملا صاف و بدون شیار است. البته شاید گاهی شیارهایی بسیار جزئی برای استفاده سطحی روی بتن در سطح میلگرد ساده ایجاد شود. اما میلگرد آجدار دارای آج‌هایی شبیه مارپیچ است.

2. تفاوت بر اساس سایز

میلگرد‌ها از مقادیر دقیقی در وزن و سایز برخوردار هستند. تمامی میلگردها بر اساس استاندارد جهانی شده و وارد بازار می‌شوند. همچنین در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • انواع میلگرد آجدار در دو نوع کلاف و شاخه و در سایز‌های متداول 5.5 الی 40 میلی‌متر
  • انواع میلگرد ساده در دو نوع کلاف و شاخه در سایز‌های متداول 5.5 الی 20 میلی‌متر

3. تفاوت براساس روش تولید

مهم‌ترین امر در تولید میلگرد ساده، این است که شمش‌های مورد نظر با جک هیدرولیکی در ردیف‌های مشخص شده به کوره‌هایی که حرارت 1100 درجه سانتی‌گراد دارند وارد شوند. پس از ورود شمش‌ها به داخل کوره، آن‌ها با جریان آبی که دمای بالا دارد آماده نورد می‌شوند. هنگامی که دمای شمش‌ها به مقدار نیاز به بالا رسید، برای خط تولید و نورد ارسال شده و آماده می‌شوند. شمش‌ها وقتی به حالت پختگی می‌رسند، روی رول‌ها قرار گرفته و روانه تولید می‌گردند. این بخش دارای مراحلی است که مرحله اول باعث کاهش قطر شمش‌ها شده و طول آن‌ها افزایش می‌یابد. پس از این مرحله، محصولات تولید شده به مرحله سایزینگ وارد می شوند.

در تولید میلگرد آجدار نیز مراحل همانند تولید میلگرد ساده است. تنها وجه تمایز تولید میلگرد آجدار با ساده در حین شکل‌دهی به میلگرد است که از قالب‌هایی به جهت آجدار کردن میلگرد استفاده می‌شود.

4. تفاوت بر اساس کاربرد

از میلگرد‌های ساده معمولا در پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شود. اما در پروژه‌های مسکونی، میلگرد آجدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این امر قابلیت مقاوم بودن میلگرد آجدار در برابر ضربه و نیز استحکام آن داخل بتن می‌باشد. لازم به ذکر است در پروژه‌های مسکونی میلگرد‌های ساده به عنوان خاموت کاربرد دارند.

در مصارف صنعتی میلگرد ساده گزینه مناسب‌تری است. به همین دلیل شرکت‌های صنعتی و بزرگ این نوع میلگرد را برای روند کاری خود تهیه می‌کنند. درحالی که میلگرد آجدار در ساخت پروژه‌های مسکونی در سه گرید A2، A3 و A4 به فروش می‌رسد.  

کلام آخر

باتوجه به آنچه گفته شد میلگرد‌ها نقش مهمی در صنایع و ساختمان‌سازی برعهده دارند. میلگرد‌ها دو دسته میلگرد ساده و آجدار را شامل می‌شوند. در راستای مقایسه میلگرد ساده و آجدار دریافتیم که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. بارزترین تفاوت آن‌ها در جنس، کاربرد، فرآیند تولید و شکل ظاهری بود.

هر یک از این میلگرد‌ها برای بخش خاصی تعبیه شده‌اند که بازگو کردیم. می‌توان گفت اصلی‌ترین وجه تمایز بین میلگرد ساده و آجدار در نوع کاربرد و میزان استحکام آن‌ها در بتن است. جهت تهیه محصولات مفتولی و مصالح ساختمانی از جمله پشم شیشه، الکترود، سیم آرماتوربندی، رابیتس و... حتما با افراد و تیمی با تجربه مشورت کنید. همکاران ما در شهر مفتول آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما و ارائه بهترین محصولات و قطعات به شما هستند. با ما از طریق شماره 54483_021 در ارتباط باشید.

  • شهر مفتول