شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

مجموعه شهر مفتول در سال 1370 در بازار آهن مکان واقع در استان تهران تاسیس و گسترش یافت . در ادامه و با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و استفاده حداکثری مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی و با تصمیم مدیران این مجموعه ، وب سایت آن با عنوان www.shahrmaftool.com بنیانگذاری شد . هم اکنون این وب سایت یکی از وب سایت های فعال در زمینه تولید و فروش آنلاین محصولات مفتولی اعم از توری حصاری ، سیم آرماتوربندی ، رابیتس ، توری گابیون و ... می باشد .

آخرین مطالب

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در گذشته به منظور اجرای سقف بناها از روش طاق ضربی استفاده می‌شد. این روش سبب افزایش وزن سقف و در نتیجه کاهش مقاومت آن در برابر زلزله می‌شد. از این رو در حال حاضر به منظور رفع این مشکلات از سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شود. در اجرای این سقف از بلوک‌های سیمانی، سفالی و یونولیت استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار سبب کاهش وزن سقف و در نتیجه مقاومت بیشتر آن می‌شود. یکی از اصلی‌ترین اقدامات به منظور کاهش وزن سقف، استفاده از یونولیت سقفی است. از یونولیت سقفی به عنوان بلوک در اجرای تیرچه بلوک استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم در مورد این مسئله که یونولیت سقفی چیست و مراحل نصب یونولیت سقفی و اجرای آن چگونه است صحبت کنیم.  

یونولیت سقفی چیست ؟

در پاسخ به سوال یونولیت سقفی چیست باید بگوییم این یونولیت‌ها به عنوان قالب بتن در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری این یونولیت‌ها به صورت مکعب مستطیل است. ابعاد یونولیت سقفی استاندارد معمولا 200 سانتی‌متر طول و 50 سانتی‌متر عرض دارد. همچنین ارتفاع یونولیت‌ها 25 سانتی‌متر است. کاربرد استفاده از یونولیت سقفی تنها به اجرای تیرچه بلوک محدود نمی‌شود. از آن‌ها در لایه میانی ساندویچ پانل، زیر لایه‌های پوششی سقف لوله‌ها و شیروانی‌ها نیز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی یونولیت، استفاده به عنوان عایق صوتی حرارتی است.

ویژگی سقف تیرچه یونولیت

یونولیت سقفی چیست ؟

اصلی‌ترین ویژگی و در واقع مزیتی که استفاده از یونولیت در سقف‌ها دارد، اجرای آسان آن نسبت به مصالح قدیمی تر است. استفاده از یونولیت سقفی این امکان را فراهم می‌کند تا کار سریع‌تر پیش برود. اما به طور کلی ویژگی استفاده از این یونولیت‌ها ویژگی‌های زیر را به همراه دارد:

  • با استفاده از این یونولیت‌ها، نیازی به بلوک‌های سیمانی و تیرچه‌های پیش ساخته نیست. در واقع یونولیت جایگزین مناسبی برای بلوک‌های سیمانی است.
  • استفاده از یونولیت باعث افزایش عمر سازه شده و همچنین در هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
  • یونولیت در برابر زلزله نیز مقاومت بالایی دارد.
  • با کمک یونولیت، هر نوع ارتعاش و میزان صدا در سقف کاهش پیدا می‌کند. در واقع به عنوان عایق صدا عمل می‌کند.
  • نصب یونولیت سقفی در سقف‌های تیرچه یونولیت سبب ایجاد دهانه‌های بلند در سقف می‌شود.
  • وزن کلی ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • با استفاده از یونولیت سقفی، نیازی به تیرهای میانی نیست. همین مسئله سبب افزایش ارتفاع طبقات، کاهش گودبرداری و کاهش هزینه می‌شود.

مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی چگونه است؟

پس از بررسی و پاسخ به سوال یونولیت سقفی چیست، مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. معمولا نحوه نصب و اجرای یونولیت سقفی با توجه به شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری متفاوت است. از این رو برای نصب و اجرای یونولیت سقفی دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد. به طور کلی مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی در خانه ویلایی که دارای سقفی کوتاه است، با مراحل نصب یونولیت در آپارتمانی با سقف بلند متفاوت است. می‌توان نتیجه گرفت ارتفاع سقف نیز در روش اجرا و نصب یونولیت سقفی تاثیرگذار است.

یکی از موارد مهم در مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی ، ضخامت ورق یونولیت است. معمولا بلوک‌های یونولیت پلی استایرن که در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای قطر زیادی هستند. از این رو ابعاد و ضخامت یونولیت بسیار مهم است.

مراحل نصب یونولیت سقفی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول بافت شبکه‌های فلزی انجام می‌شود. در این مرحله شبکه‌های فلزی با استفاده از مفتول‌های مقاوم با ضخامت‌های 5.2 و 4 و 3 میلی متر، طول 3 و عرض 1 متر بافته می‌شوند.
  • در مرحله دوم یونولیت‌ها در ضخامت‌های مورد نیاز و با توجه به ابعاد شبکه‌های فلزی بافته شده برش داده می‌شوند.
  • مرحله سوم نوبت به قرارگیری یونولیت‌ها می‌رسد. یونولیت‌ها بین شبکه‌های بافته شده قرار گرفته و توسط مفتول‌های مورد نظر و یا سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل می‌شوند. فاصله آن‌ها از یکدیگر معمولا 5، 7 و 10 سانتی متر باید باشد.
  • در مرحله بعدی، نوبت به قرار دادن قطعات پانل‌ها می‌رسد. این قطعات کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در نهایت با توجه به نقشه و اندازه‌ای که مد نظر است، توسط بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • برای اینکه دیوارها در محل نصب پنجره و درب نیز یکپارچگی خود را حفظ کنند، اطراف آن با شبکه اتصال ساده به صورت قاب دور پنجره و درب، روی پانل بسته می‌شود.
  • در مرحله آخر پس از اینکه نصب تمامی پانل ها، قاب درب و پنجره، کارهای تاسیساتی انجام شد، به منظور اطمینان از تکمیل عملیات، بتن پاشی انجام می‌گیرد. این کار می‌تواند به صورت دستی و یا ماشینی انجام شود.

برای تکمیل مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی از چه ابزاری استفاده می‌شود؟

ویژگی سقف تیرچه یونولیت

  • استفاده از انواع فوم‌های سقفی به تعداد لازم
  • ابزار برش فوم
  • دریل و مته
  • اره و چکش
  • استفاده از تفنگ هایی به منظور اتصال میخ و پرچ ها

اقدامات لازم جهت نصب و اجرای یونولیت سقفی

برای شروع مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی، لازم است یکسری نکات را در نظر داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید:

  • حتما از لباس‌های مخصوص که آستین‌های بلند داشته باشد و از دستکش استفاده نمایید.
  • استفاده از عینک ایمنی را فراموش نکنید.
  • از ماسک هایی که دارای تهویه مناسب باشد استفاده کنید. استفاده از این ماسک‌ها به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات پلی استایرن به دستگاه تنفسی لازم است.
  • به منظور نصب فوم سقفی، از افراد متخصص بهره‌مند شوید.

کلام آخر

مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی به طور کامل در مطالب فوق بیان شد. چنانچه قصد اجرای یونولیت سقفی را دارید، به منظور تهیه انواع یونولیت با کیفیت، به فروشگاه شهر مفتول مراجعه نمایید. به منظور خرید انواع یونولیت ، انوای توری سرندی، حصاری، فرنگی، انواع سیم آرماتوربندی، تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی و... با شماره 02154483 تماس حاصل نمایید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

به طور کلی شما با میلگرد‌ها و انواع آن اشنایی داشته و در پیرامون خود به دفعات این مصالح را مشاهده نموده‌اید. اما شاید تشخیص آن‌ها سخت بوده و در خصوص تنوع این محصول و کاربرد‌های هرکدام، اطلاعاتی در اختیار نداشته باشید. اما اگر در صنعت ساختمان و ساخت‌و‌ساز فعالیت دارید باید بدانید میلگرد ساده A1 چیست و چه استفاده‌هایی دارد. میلگرد ساده یا بدون آج ، اغلب میلگرد صنعتی محسوب می‌شود اما جهت نگه‌داشتن بتن آرمه در ساختمان نیز کاربرد دارد. در ادامه به کاربرد های میلگرد ساده A1 صنعتی و ساختمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

به طور کلی میلگرد‌هایی که دارای آج نباشند را میلگرد ساده گویند. اما در خصوص معرفی گسترده و کامل میلگرد ساده باید گفت: مقاطع فولادی طویل و توپری هستند که سطحی صاف و صیقلی شبیه بتن دارند. مبنای استاندارد میلگرد ساده در قدیم با همان استاندارد A1 آجدار منطبق بود. اما امروزه به میلگرد ساده، میلگرد ۲۴۰ نیز گفته می‌شود.

میلگردهای ساده با استاندارد A1 و با ویژگی نرم و خام نیز شناخته می‌شوند که دارای کشش زیادی هستند. این میلگرد‌ها در دسته میلگرد‌های داکیل جای دارند. بنابراین جهت آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بسیار مناسب می‌باشند.

از این‌رو می‌توان گفت این میلگرد‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و تحمل بار مکانیکی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. با این ویژگی های میلگرد ساده می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به مقاومت بالای آن‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای ساخت‌و‌ساز هستند. درواقع از پر کاربرد ترین مصالح ساختمان، می‌توان به میلگرد های بدون آج اشاره کرد که با کاربرد های گسترده در صنعت ساختمان به مهندسان عمران کمک‌های شایانی کرده است.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

استاندارد میلگرد ساده A1

استاندارد GOST (5781) روسیه میلگرد ساده را با حرف A1 تعیین نموده است. میلگرد ساده در استاندارد ایران با حرف S220 تعیین شده است. عدد 220 نمایانگر تنش تسلیم (تنش جاری شدن) میلگرد بر حسب واحد نیوتن بر میلی‌متر مربع بوده که در استاندارد روسیه مقدار تنش تسلیم برابر با 2300 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن 3800 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

میلگرد بدون آج انواع مختلفی دارد که می‌توان به میلگرد 10 ساده، میلگرد بدون آج سبک و سنگین اشاره کرد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، نوع مناسب آن را انتخاب نمایید.

میلگرد ساده دارای وزن استاندارد می‌باشد، به عنوان مثال میلگرد 10 ساده را با بسته‌بندی‌های 2200 الی 2500 کیلوگرم به بازار عرضه می‌کنند. بدین ترتیب برای بارگیری و تخلیه کردن آن‌ها در هنگام جابه‌جایی، نیاز به وسایل و ادوات خاصی مانند جرثقیل می‌باشد. با استفاده از جرثقیل می‌توان به راحتی میلگرد‌ها را بارگیری و تخلیه کرد.

جنس میلگرد A1 بر اساس استانداردهایی که دارد در انواع فلز، فیبر شیشه‌ای، فیبر بازالت و پلاستیک تقویت‌شده در بازار عرضه می‌شود.

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

تاریخچه استفاده میلگردهای ساده به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، به ابتدای قرن 20 میلادی بر‌می‌گردد. میلگرد بدون آج دارای شناسنامه هستند و در طیف وسیعی از کاربرد ها در صنعت و در ساختمان استفاده می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت میلگرد ساده در ساختمان برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند نتیجه تاثیرگذار و مطلوبی داشته و مقاومت بتن‌ها را در مقابل نیرو‌های کششی افزایش دهد. در واقع می‌توان از این میلگردها به‌عنوان میلگرد دورپیچ در اعضای سازه‌ای و ساختمان‌های بتن آرمه استفاده نمود.

لازم به ذکر است که متاسفانه بعضی از مهندسان با دلایل گوناگون سعی می‌کنند از این میلگرد‌ به عنوان میلگرد‌ حرارتی در سقف‌ها بهره ببرند. آن‌ها از این توجیه استفاده می‌کنند که میلگرد‌های ساده نقش سازه‌ای ندارند. از این رو تصور می‌کنند استفاده از این میلگرد‌ها به عنوان میلگرد حرارتی هیچ مانعی ندارد. اما به طورکلی استفاده از میلگرد‌های بدون آج به عنوان میلگرد حرارتی، نوعی اشتباه طراحی و اجرایی متداول می‌باشد.

کاربرد صنعتی میلگرد ساده چیست ؟

می‌توان گفت: میلگرد ساده اغلب مصرف صنعتی دارد. از این محصول در ساخت پیچ، مهره، میخ و هم‌چنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌گردد. هم‌چنین میلگرد‌های ساده سایز پایین در ساخت مفتول، از جمله مفتول گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربرد های صنعتی میلگرد بدون آج می‌توان بعضا به استفاده آن‌ها در ساخت خاموت نیز اشاره کرد. خاموت، آرماتور‌های عرضی هستند که به دور آرماتور‌های طولی و اصلی در شناژ‌ها بسته می‌شوند.

میلگرد‌های ساده همان‌طور که می‌دانید در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند. دو نوع از آن‌ها که در شهر مفتول به فروش می‌رسد میلگرد ساده 6.5 و 10 است. میلگرد 10 ساده که وزن سبکی دارد، در صنعت رابیتس و رابیتس‌بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد هایی هم‌چون تولید حفاظ دارد. جهت تولید این نوع حفاظ‌ها نیاز به میلگرد‌هایی است که علاوه بر استحکام مورد نیاز، امکان خم‌کاری نیز داشته باشند. از این رو معمولا تولید‌کنندگان حفاظ و نرده استفاده بسیار زیادی از میلگرد ده ساده دارند.

کلام آخر

با توجه به متنوع بودن سایزهای میلگرد ساده، همان‌طور که ذکر شد استفاده‌های فراوانی از این محصول می‌شود. از این رو کاربرد‌های فراوان آن در صنعت و ساختمان سبب فروش بسیار بالای میلگرد ساده در بازار شده است. میلگرد بدون آج A1 را می‌توان از پر کاربرد ترین و پرفروش‌ترین محصولات شهر مفتول معرفی کرد.

 

اگر شما نیز برای ساخت‌و‌ساز و جوشکاری نیاز به میلگرد ساده دارید، از شهر مفتول این محصول را تهیه نمایید. جهت خرید هر محصول می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و پس از مشاهده قیمت‌ها محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. اطمینان‌خاطر داشته باشید که محصول مورد نیاز شما در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت به شما تحویل داده می‌شود. جهت خرید با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

همان‌طور که می‌دانید محصولات فولادی در انواع مختلف و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این محصولات کاربرد‌های مختص به خود را دارند. یکی از محصولات مهم فولادی که نقش مهمی در ساختمان و ساخت‌و‌ساز دارد میلگرد می باشد. به عبارتی میلگرد یکی از مصالح حیاتی و مهم در صنعت ساختمان به شمار می رود. میلگرد همان‌طور که می‌دانید در انواع میلگرد ساده و آجدار به روش‌های متفاوت و طی مراحل خاصی تولید می‌شود. از این رو ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص روش ساخت میلگرد ساده در سایز‌های گوناگون و مراحلی که در فرآیند تولید آن طی می‌شود را برای شما عزیزان بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش تولید و ساخت میلگرد ساده

روش ساخت و تولید میلگرد ساده بر روی خواص مکانیکی و فیزیکی و ظاهر آن تاثیر بسزایی دارد. این در حالی است که رعایت نکردن روش تولید استاندارد و یا خرید میلگرد نامناسب در سایز‌های اشتباه، برای یک منطقه جغرافیایی، ممکن است زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد. کارخانه‌های هر کشور، فرآیند تولید خود را بر اساس شرایط اقلیمی و نیاز بازار همان کشور انتخاب می‌کنند. این انتخاب به 4 روش متداول است. احداث و راه‌اندازی خط تولید میلگرد ساده بسیار پر هزینه و زمان بر است. از این رو این فرآیند پس از تاسیس کارخانه تغییری نمی‌کند.

در مجموع، روش تولید میلگرد های ساده به این صورت است که ابتدا آهن در کوره‌های عظیمی ذوب می‌شود. پس از کشش‌های متوالی، این قطعه آهن شکلی مانند استوانه به خود می‌گیرد. سپس استوانه مذکور برش خورده و میلگرد ساده تولید می‌شود. در نهایت میلگرد تولیدی، خنک شده و برای بسته‌بندی آماده می‌گردد.

روش تولید و ساخت میلگرد ساده

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش نورد گرم

به‌طور کلی، فرآیند تولید اکثر مقاطع فولادی هم‌چون میلگرد، تیرآهن و نبشی مستلزم تولید شمش فولادی و یا  بیلت است. از این رو، مراحل اولیه تولید میلگرد ساده و ساخت آن با تولید بیلت آغاز می‌شود.

پس آن که شمش‌ها تولید شد، حال باید برای ساخت میلگرد ساده آن‌ها را آماده کرد. این کار با قرار دادن شمش‌ها در کوره‌های با دمای 1100 درجه سانتی‌گراد (درجه نرم شوندگی) انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که بیلت‌ها یا شمش‌ها را از طریق یک‌سری جک‌های هیدرولیکی در این کوره قرار می‌دهند. وقتی شمش‌ها داخل کوره قرار گرفتند به وسیله جریانات گردآبی در دمای بالا جهت نورد آماده می‌شوند.

بعد از رسیدن شمش‌ها به دمای مورد نظر، جهت ارسال به خط تولید نورد آماده می‌شوند. طی این فرآیند شمش فولادی نرم شده و از بین غلتک‌هایی با سایز‌های متفاوت عبور می‌کند. با انجام این فرآیند طی مراحلی که انجام می‌گیرد سطح مقطع آن‌ها به دایره و قطر مناسب می‌رسد. در طی این مراحل ، از قطر میلگرد کاسته شده و طول آن افزایش می‌یابد که به این مرحله رافینگ می‌گویند. به عبارتی فرآیند رافینگ طی سه مرحله از قطر شمش‌ها می‌کاهد و به طول آن‌ها می‌افزاید. بعد از مرحله رافینگ بدون گذراندن مراحل استندها (مرحله‌ای برای آجدار کردن میلگرد) به مرحله قیچی متراژ می‌روند که جهت برش میلگرد های تولید شده در طول‌های مشخص به کار برده می‌شود.

سپس میلگرد های ساده تولیدی در زیرگیوتین‌های بسته‌بندی، طبق استاندارد ایزیری ایران (ISIRI) برش داده می‌شوند. در مرحله آخر میلگرد‌ها به صورت بندیل بسته‌بندی می‌شوند.

بندیل به مقداری میلگرد که با استفاده از مفتول به هم بسته شده‌اند گفته می‌شود. برای این کار باید از افراد متخصص استفاده شود. در صورتی که میلگرد‌ها محکم به هم بسته نشوند، احتمال به وجود آمدن مشکل در حمل‌و‌نقل آن‌ها وجود دارد.

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش نورد سرد

تولید میلگرد ساده در روش نورد سرد، تا مرحله رافینگ که سه مرحله‌ای می‌باشد، همانند روش نورد گرم ادامه دارد. اما پس از این مرحله در روش نورد سرد، شمش وارد مرحله خنک‌کاری شده و سرد می‌شود.

پس از انجام فرآیند خنک‌کاری، شمش‌ها از نو وارد مرحله نورد می‌شوند. به دلیل اینکه در این روش نرم‌شدگی وجود ندارد، این بار تعداد غلطک‌های بیش‌تری برای تولید میلگرد ساده نیاز است.

تولید میلگرد ساده به روش نورد سرد سبب می‌شود مقاومت و سختی این محصول افزایش چشم‌گیری داشته باشد. در نهایت محصولی با مقاومت بالا تولید می‌شود.

مراحل ساخت میلگرد ساده

 

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش ترمکس

تولید میلگرد ساده به روش ترمکس از نظر برخی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی به نظر می‌رسد. اما طی این روش، از مقاومت و سختی میلگرد کاسته می‌شود که شاید برای استفاده در کاربرد‌های مختلف مناسب نباشد.

در روش ترمکس، میلگرد تولیدی در فرآیند نورد گرم را با ورود به محفظه خنک‌سازی که همانند یک لوله است به سرعت با آب و روغن خنک می‌کنند. این امر سبب شکننده شدن میلگرد خواهد شد. به دلیل سرعت بالای این مرحله که سبب داغ ماندن مرکز میلگرد می‌شود، در مرحله بعدی این گرما به سطح میلگرد آمده و سبب افزایش شکل‌پذیری این محصول خواهد شد.

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش آلیاژسازی (میکرو آلیاژی)

فرآیند تولید میلگرد ساده به روش میکروآلیاژی، بسیار مشابه فرآیند نورد گرم می‌باشد. تنها تفاوت این دو روش، در این می‌باشد که در فرآیند آلیاژسازی می‌توان عناصر آلیاژی مانند وانادیوم، نیوبیوم، تیتانیوم و... به فولاد افزود. این‌کار سبب می‌شود خواص مکانیکی و فیزیکی محصول به‌طور کامل تغییر کند و برای استفاده در کاربرد‌های مختلف مناسب شود.

با تولید و ساخت میلگرد های ساده به روش آلیاژسازی، خواص مکانیکی و فیزیکی مرکز و سطح میلگرد یکسان خواهد بود؛ زیرا میلگرد در دمای هوا سرد خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده در خصوص روش تولید و ساخت میلگرد و شرح مراحل فرآیند این محصول، اکنون با آگاهی کامل‌تری می‌توانید این محصول را خریداری و استفاده نمایید. اگر قصد خرید میلگرد ساده در سایز‌های 10، 6.5 و 5.5 را دارید می‌توانید به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید.

شهر مفتول با ارائه انواع محصولات مفتولی مانند مفتول گالوانیزه ، مفتول مسوار ، و انواع محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرچه کرومیت و بتنی آماده ارائه انواع خدمات به شما عزیزان می‌باشد. برای خرید می‌توانید با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

  • شهر مفتول
  • ۰
  • ۰

تیرچه، که در زبان انگلیسی به آن joists گفته می‌شود، محصولی پیش ساخته است. از تیرچه در سقف و کف سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی جنس تیرچه معمولا از چوب یا فولاد است. هر یک از آن‌ها نیز دارای کاربردها و ویژگی‌های خاص خود هستند و در موارد مختلفی به کار می‌روند. در گذشته بیشتر از تیرچه چوبی استفاده می‌شد. امروزه استفاده از تیرچه‌های فلزی رایج‌تر است. در این مقاله در مورد کاربرد انواع تیرچه سقفی، تیرچه سقفی کرومیت و تیرچه سقفی بتنی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان و به طور کلی ساخت‌وساز بسیار مهم است. این تیرچه در واقع بار مرده و زنده ساختمان را تحمل می‌کند. از این رو تیرچه باید بتواند در بلند مدت بار ساختمان را تحمل نماید. تیرچه از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

آرماتور کششی، آرماتور تقویتی، آرماتور بالایی و عرضی، آرماتور کمکی و بتن پاشنه از انواع اجزای تیرچه سقفی است. حال که با کاربرد تیرچه سقفی به طور کلی آشنا شدیم، در ادامه انواع تیرچه و کاربرد هر یک را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع تیرچه سقفی و کاربرد آن

به طور کلی تیرچه‌ها به 5 دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز با توجه به ساختار دارای کاربرد متنوعی هستند:

  • تیرچه سنتی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه پیش تنیده
  • تیرچه کرومیت
  • تیرچه با قالب سفالی

تیرچه سقفی بتنی

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

 

تیرچه سقفی بتنی که یکی از انواع تیرچه سقفی است، دسته تقسیم می‌شود که شامل: تیرچه بتنی صنعتی (پیش ساخته خرپایی)، تیرچه بتنی پیش تنیده و تیرچه بتنی سنتی است. انواع تیرچه سقفی بتنی سنتی، از بتن و آرماتور فولادی ساخته می‌شود. در این تیرچه، بلوک‌ها به عنوان قالب بین تیرچه قرار می‌گیرد و بتن پوششی مقطع T را تشکیل می‌دهد.

ابعاد، فاصله و دهانه تیرچه‌ها با توجه به نوع قرارگیری و میزان فشاری که بر آن‌ها وارد می‌شود متفاوت است. میلگردهای به کار برده شده در آن از نوع میلگرد آجدار در سایز 8 تا 16 میلی‌متر است. نوع میلگردهای مهاری نیز از نوع ساده است. میلگرد ساده فاقد آج بوده و اندازه آن در حدود 6 الی 12 میلی‌متر است. لازم به ذکر است قیمت انواع تیرچه سقفی بتنی بر اساس سایز و ابعاد آن تعیین می‌شود.

تیرچه سقفی بتنی صنعتی

در میان انواع تیرچه سقفی بتنی، به این تیرچه، تیرچه پیش ساخته خرپایی نیز گفته می‌شود. این نوع تیرچه از خرپای فولادی و پاشنه تشکیل شده است. تیرچه پیش ساخته خرپایی خود به دو نوع تیرچه با قالب ماندگار یا سفالی و تیرچه بدون قالب ماندگار تقسیم می‌شود.

تیرچه بتنی پیش تنیده

این تیرچه از مقطعی T شکل و مفتول‌های فولادی تولید می‌شود. از آنجایی که مفتول‌های فولادی مورد استفاده در این تیرچه دارای مقاومت بسیار بالایی است، بنابراین این تیرچه‌ها دارای مقاومت زیادی نیز هستند. تولید تیرچه بتنی پیش تنیده، در کارخانه‌های مجهز صورت می‌گیرد. کاربرد تیرچه سقفی پیش تنیده، معمولا در سقف‌های تیرچه بلوک و برای اماکنی با بار زنده و اماکن نیمه صنعتی است.

تیرچه با قالب سفالی (تیرچه فوندوله دار)

این تیرچه تقریبا شبیه به تیرچه‌های پیش ساخته خرپایی است. البته یک تفاوت بارز بین تیرچه با قالب سفالی و تیرچه خرپایی وجود دارد. در ساخت این تیرچه‌ها از یک قالب سفالی به منظور بتن ریزی‌های اطراف میلگرد اصلی تیرچه استفاده می‌شود. بنابراین به این تیرچه‌ها، تیرچه فوندوله دار گفته می‌شود.

تیرچه کرومیت

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه کرومیت، به نام تیرچه فلزی با جان نیز شناخته می‌شود. این تیرچه از نظر عملکرد شباهت زیادی به تیرچه سفالی و بتنی دارد. تفاوت این تیرچه با تیرچه‌های دیگر این است که در بال تحتانی آن به جای بتن یا میلگرد از ورق فولادی استفاه می‌شود. این ورق، ورق کرومیت نام دارد.

دلیل نامگذاری تیرچه کرومیت نیز همین مسئله است. ورق کرومیت مورد استفاده در این تیرچه دارای 3 یا 4 میلی‌متر ضخامت و 12 الی 15 میلی‌متر عرض است. انواع تیرچه سقفی کرومیت از مزایای زیادی برخوردار بوده و به همین علت برای اجرای سقف کاربرد زیادی دارد.

مزایای انواع تیرچه سقفی کرومیت چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین مزایای اجرای انواع تیرچه سقفی کرومیت، در واقع صرفه‌جویی در هزینه است. در اجرای سقف تیرچه کرومیت، فاصله بین تیرچه‌های کرومیت از تیرچه‌های بتنی بیشتر است. این مسئله سبب کاهش قیمت اجرای سقف تیرچه کرومیت و همچنین سبک شدن سازه می‌شود. علاوه بر این در اجرای سقف تیرچه کرومیت می‌توان چند سقف را به صورت همزمان بتن‌ریزی کرد. در نتیجه سبب کاهش استفاده از بتن می‌شود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت اجرای سقف تیرچه کرومیت نسبت به سایر سقف‌ها اقتصادی‌تر است. چرا که علاوه بر کاهش هزینه، سبب سبک شدن سازه و سرعت بالا در اجرا نیز می‌شود.

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه بلوک، به سقفی گفته می‌شود که از تیرچه و بلوک (سیمانی یا سفالی) ساخته می‌شود. در اجرای سقف تیرچه بلوک از میلگرد و بتن پوششی نیز استفاده می‌شود. این سقف، از جمله رایج‌ترین روش‌های اجرای سقف در صنعت ساختمان‌سازی است. اجرای سقف تیرچه بلوک سبب کاهش مصرف آرماتور فولادی و بتن نیز می‌شود. در واقع بلوک به عنوان پر کننده در این سقف استفاده می‌شود. برای پر کردن فضای تیرچه‌ها به جای بلوک سیمانی و سفالی از یونولیت استفاده می‌گردد.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد انواع تیرچه سقفی صحبت کردیم. شهر مفتول، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مفتولی، عرضه‌کننده انواع توری حصاری، توری مرغی، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار، سیم آرماتوربندی، یونولیت، پشم شیشه و انواع تیرچه کرومیت و بتنی است. به منظور خرید با کیفیت ترین محصولات مفتولی برای ساختمان‌سازی، به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین به منظور ثبت سفارش تلفنی و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02154483 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

  • شهر مفتول