شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

شهر مفتول

تولید کننده کننده محصولات مفتولی اعم از فنس ، سیم خاردار و ...

مجموعه شهر مفتول در سال 1370 در بازار آهن مکان واقع در استان تهران تاسیس و گسترش یافت . در ادامه و با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی و استفاده حداکثری مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی و با تصمیم مدیران این مجموعه ، وب سایت آن با عنوان www.shahrmaftool.com بنیانگذاری شد . هم اکنون این وب سایت یکی از وب سایت های فعال در زمینه تولید و فروش آنلاین محصولات مفتولی اعم از توری حصاری ، سیم آرماتوربندی ، رابیتس ، توری گابیون و ... می باشد .

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

 

مهم ترین دلایل عایق کاری ساختمان ها، مسلما حفظ دمای داخلی، یعنی سرد نگه داشتن در تابستان و گرم نگه داشتن در زمستان است؛ که برای این عایق کاری از پشم شیشه و گاهی اوقات پشم سنگ استفاده می کنند. سوالی که شاید برای این کار مطرح شود، این است که تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ چیست؟ و پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ؟ با توجه به این که هر دوی این محصولات جز عایق‌های حرارتی بوده اما از نظر قیمت باهم تفاوت دارند، در نتیجه این نکته را باید در نظر داشت که کدام یک مقرون به صرفه است و از کدام باید استفاده شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات ابتدا باید اطلاعاتی در خصوص هر کدام از این محصولات در اختیار داشته باشید تا بتوانید تفاوت ها و شباهت های پشم شیشه و پشم سنگ را تشخیص دهید بنابراین در این مقاله که قصد داریم به بررسی مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه بپردازیم با ما همراه ما باشید.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه یاGlass wool  نوعی عایق حرارتی قدیمی و بسیار پرمصرف می باشد. این ماده مرکب از الیاف پشم شیشه می باشد که از ذوب شیشه بوجود می آید. این محصول در ضخامتی با روکش های مختلف مانند روکش های آلومینیومی، نخ دار و کاغذدار، بافت پارچه ای و… به بازار عرضه می شوند.

از این محصول در موارد مختلف صنعتی و ساختمانی مانند عایق کاری دیوار حفره ، دیوار پرده، ساندویچ پانل، ساخت مخازن، به عنوان عایق حرارتی  و عایق صوتی مانند یونولیت ، مجرای لوله کشی، استفاده از پشم شیشه در سقف مانند کاشی کاری های سقف، کانال های هوایی و مواردی مانند سقف شیروانی مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت که آن را به وسیله سیم آرماتوربندی به قوطی های زیر شیروانی می بندند.

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ یا Mineral wool  که یک الیاف معدنی است و جهت عایق حرارتی و صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. پشم سنگ انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کاربرد آن به شکل مورد نظر تولید می شود. پشم سنگ تحمل دمایی تا 800 درجه سانتی گراد را دارد و تا دمای 900 درجه ی سانتی گراد آتش را تحمل می کند این محصول قابل احتراق نیست و در واکنش های شیمیایی شرکت نمی کند.

پشم سنگ کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به صنایع پالایشگاهی، ساختمان و تاسیسات، گلخانه ها، نیروگاهی، صنایع غذایی و … اشاره کرد.

شباهت پشم شیشه و پشم سنگ

شباهت های پشم شیشه و پشم سنگ

  • پشم سنگ و پشم شیشه هر دو به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پشم سنگ و پشم شیشه هر دو غیر قابل احتراق و اشتعال هستند و تحمل درجه حرارت های بالا را دارند.
  • پشم سنگ و پشم شیشه هر دو در واکنش های شیمیایی شرکت نمی کنند.
  • پشم سنگ و پشم شیشه هر دو از الیاف های معدنی تولید می شوند و تهدیدی برای محیط زیست ندارند.
  • پشم شیشه و پشم سنگ هر دو در برابر میکروارگانیسم ها و مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • پشم شیشه و پشم سنگ ماندگاری طولانی مدت ( از نظر عمر ساختمان ) دارند.

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ

همانطور که گفته شد هر دو این محصولات عایق حرارتی می‌باشند ولی بسته به نوع ساختمان و میزان نیاز صرفه اقتصادی آن ها با هم متفاوت هستند. تفاوت عمده در ماده اولیه برای تولید پشم شیشه و پشم سنگ سبب شده است که تفاوت‌های زیادی در نحوه استفاده از آن ها وجود داشته باشد.

ازمهم ترین اختلافات عایق پشم سنگ و پشم شیشه در مقاومت حرارتی آن ها می‌باشد. هردو دارای مقاومت بالایی هستند اما عایق پشم سنگ، چون در مواد اولیه آن از سنگ بازالت استفاده شده است مقاومت بیشتری در برابر آتش دارد. بنابراین می‌توان الیاف پشم سنگ را به تراکم بیشتری رسانید که این امر هزینه کم تری را به دنبال دارد.

تراکم بیشتر الیاف پشم سنگ سبب می‌شود که این ماده برای استفاده به عنوان عایق صوتی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر باشد. اما عایق‌های پشم سنگ و پشم شیشه که هر دو با ساختار الیافی هستند .با توجه به محل نصب انتخاب متفاوتی دارند. به عنوان مثال می‌توان گفت برای عایق کاری سقف سوله‌ها از هر نظر، چه عملکرد و چه اقتصادی، بهترین گزینه پشم شیشه می‌باشد. با این تفاوت که استفاده‌ از پشم سنگ برای عایق کاری دیوار‌ها و کف از لحاظ فنی به صرفه تر و مناسب تر بوده و با جلوگیری از تلف شدن انرژی در دراز مدت صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.

هرچند که هم عایق صوتی پشم سنگ و هم پشم شیشه می‌تواند مانع انتقال صوت بشوند اما پشم سنگ به دلیل اینکه دانسیته و وزن بیشتری نسبت به پشم شیشه دارد بهتر از پشم شیشه مانع عبور صدا می‌شود.
طبق گزارش DOE دانسیته پشم شیشه حدود 0.5 تا 1 پوند در هر فوت مکعب است در حالی که دانسیته پشم سنگ 1.7 پوند در فوت مکعب می‌باشد. دانسیته بالاتر پشم سنگ باعث می‌شود که میزان شدت صدای عبوری از دیوار تا 10 دسیبل کاهش یابد، درحالی که پشم شیشه باعث می‌شود شدت صدا تا 4 دسیبل کاهش یابد، البته بسته به مقدار و نحوه‌ی نصب ممکن است تا 10 دسیبل نیز برسد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی و مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ پرداختیم. لازم به ذکر است که بر حسب نیاز خود دست به انتخاب درست بزنید. هر کدام از این عایق ها در ساختمان سازی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. ضروری است مزایا و معایب هر کدام را به درستی بشناسید و بدانید هر یک دارای چه خصوصیاتی هستند.

برای اینکه بتوانید انتخابی درست بین این دو محصول داشته باشید، توصیه می‌شود که برای عایق کاری ساختمان خود با مهندس مشورت نمایید. همانطور که مطالعه نمودید این دو محصول بسته به نوع کاربری، میزان عایق کاری مورد نیاز و محل عایق کاری ساختمان کاربرد آن ها متفاوت هست و باید به طور تخصصی و بسته به نوع مصرف خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. از این رو برای این کار می توانید از مشاوران فروش و کارشناسان حرفه ای شهر مفتول در این زمینه راهنمایی بگیرید بنابراین با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید تا از این خدمات مهم و مشاوره رایگان شهر مفتول بهره مند شوید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی